Zgrzewanie

Techniki używane obecnie, kowalstwo artystyczne

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Awatar użytkownika
Tom Oldsmith
Posty: 317
Rejestracja: 29 gru 2010, 16:00
Lokalizacja: Harrison, NJ
Kontakt:

Post autor: Tom Oldsmith » 03 lut 2014, 01:50

Jaka tam temperatura ? ?

Tytan lotniczy zgrzewamy w temp. nieco powyzej 900 stopni C, polaczenia sa narazone na ekstremalne obciazenia, a do temperatury bliskiej topnieniu to jeszcze daaaaleko.

Jaka tam plynna konsystencja ? !

No chyba ze jakis pseudo na jutubie robi mokume - miedz zesrebrem i za mocna przygrzeje, wtedy ma plynna konsystencje :)

Sreberko wyplywa bokami :mrgreen:

Zajwisko bylo wyjasniane nie tak znowusz dawno na forum, krotko piszac, temperatura i energia, dyfuzja czasteczek i takie tam pierdulki z fizyka zwiazane.

Szybki wniosek - jesli dostarczyc opowiednia ilosc energii to i na zimno i bez piasku spod kowadla mozna zgrzewac.

Kiedys w podstawowce tego uczyli, a juz na technologi w sredniej zawodowej to napewno, nie wiem jak jest teraz po tych wszystkich reformach w edukacji.
Ingenuity is the third hand of a craftsman ...
Tom

Awatar użytkownika
Blacku
Posty: 70
Rejestracja: 04 sty 2014, 20:00
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Blacku » 03 lut 2014, 02:14

No ale też uczyli o wiązaniach metalicznych, uczyli też masy zupeeełnie niepotrzebnych rzeczy a jak taki gówniarz ma wiedzieć co mu się przyda w przyszłości? Na uczelni z kolei jak im mowie o skuwanie to taakie oczy i się pytają czy się tak da? Bo niby słyszeli ale to dawno temu było i w teorii to by się dało ale oni nie próbowali;] Dobra olejmy ten motyw z przyklejaniem się powierzchni. Wiadomo, że można wykorzystać tę właściwość w celu zgrzania, coby ręką nie trzymać.
Jeszcze jedna rzecz mi się przypomniała, że najważniejsze są brzegi. Tak przynajmniej zauważyłem, dopiero gdy udało zgrzać mi się cienki materiał na brzegach to całość chwyciła. Albo tylko takie wrażenie miałem...

Awatar użytkownika
Qmar
Posty: 694
Rejestracja: 09 cze 2013, 14:12
Lokalizacja: Łańcut

Post autor: Qmar » 03 lut 2014, 09:24

Blacku pisze:...
Na uczelni z kolei jak im mowie o skuwanie to taakie oczy i się pytają czy się tak da? Bo niby słyszeli ale to dawno temu było i w teorii to by się dało ale oni nie próbowali;]
...
Zmień uczelnie....
What man is a man who does not make the world better?

Awatar użytkownika
Dara
arcyforumoholik
Posty: 2144
Rejestracja: 27 lis 2015, 10:47
Lokalizacja: Kalembina

Post autor: Dara » 03 lut 2014, 09:40

dziwna ta uczelnia, nie uczyli o zgrzewaniu ciernym ? ?

Awatar użytkownika
Kuba
Moderator
Posty: 1311
Rejestracja: 11 wrz 2011, 20:25
Lokalizacja: tu i tam :)

Post autor: Kuba » 03 lut 2014, 13:28

Blacku, zobacz gdzies wrzucalem fotke sztyleciku ktory robilem z damastu i nie uzywalem nic w czasie zgrzewania

Awatar użytkownika
Blacku
Posty: 70
Rejestracja: 04 sty 2014, 20:00
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Blacku » 03 lut 2014, 16:07

To chociaż mnie naprowadź na dział Kuba;]
Znaczy słyszeli o tym skuwaniu przez kowali kiedyś tam, ale żeby się dowiedzieć szczegółów to żaden nic nie powie. Bo tam jak jest specjalista od kuźnictwa to się zna na matrycach albo kowadłach. I mam tutaj na myśli konkretnie zgrzewanie "kowalskie" bo tam wiadomo, że cierne czy oporowe czy plazmowe czy turbomegakwantowe to każdy zna aż za dokładnie.
I wiedze mają naprawdę potężna tam profesorki, tylko mówię specjalizacja i to dość wąska. Musiałbym pasjonata albo tzw pracownika technicznego dorwać od łączenia metali, żeby się orientował. A takiego nie znam:P

Awatar użytkownika
Vanir
Posty: 144
Rejestracja: 22 sty 2014, 21:40
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: Vanir » 03 lut 2014, 16:55

Tom Oldsmith pisze: Jaka tam plynna konsystencja ? !
Oczywiście, że fizyka, dyfuzja cząsteczek itp. ale mnie metal podczas skuwania niemal "płynie". Jest lepki i ciągnie się jak toffi. ;) To był skrót myślowy, choć jak się zastanowić to rzeczywiście bez sensu...

Awatar użytkownika
Kuba
Moderator
Posty: 1311
Rejestracja: 11 wrz 2011, 20:25
Lokalizacja: tu i tam :)

Post autor: Kuba » 03 lut 2014, 18:30

a nie wiem jaki dzial gdzies to bylo pokazane :/ poczukaj w moich postach

Awatar użytkownika
Blacku
Posty: 70
Rejestracja: 04 sty 2014, 20:00
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Blacku » 05 lut 2014, 00:32

Masz prawie 1k postów kolego:) ciężko jest je ogarnąć;]

A ja znowu zgrzewałem;] i to resor z resorem. Zgrzał się w połowie tj jednym końcem a drugim już niestety nie(chciałem oczko zrobić). Zauważam jak ważne jest przygotowanie materiału pod względem grubości w odpowiednich miejscach, przed operacją zgrzewania.

Awatar użytkownika
Nomad
Moderator
Posty: 2265
Rejestracja: 28 sie 2009, 10:34
Lokalizacja: Jasło

Post autor: Nomad » 05 lut 2014, 01:01

Nie polecam resorów na nauke, jeden się trafi ze stali łatwo zgrzewalnej, a drugi np. z 50hs, który się kiepsko lepi i to różnie z tym jest.

Awatar użytkownika
Blacku
Posty: 70
Rejestracja: 04 sty 2014, 20:00
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Blacku » 05 lut 2014, 17:36

Dokładnie, zauważyłem że stal na resorach może być tak różna jak konstrukcyjna i szybkotnąca. A nawet wyczytałem na jakiejś małej stronie (kowal z jakiegos bractwa czy coś), że resor jest praktycznie niezgrzewalny.

Awatar użytkownika
rav08
forumoholik
Posty: 1225
Rejestracja: 02 wrz 2009, 19:50
Lokalizacja: Jasło
Kontakt:

Post autor: rav08 » 05 lut 2014, 19:02

oczytany będziesz z tego zgrzewania ale praktyki to nie zastąpi skoro nawet mi się udało zgrzać resor to nie może to być praktycznie niezgrzewalny materiał no chyba że akurat miałem idealne powietrze w kuźni.

Awatar użytkownika
Blacku
Posty: 70
Rejestracja: 04 sty 2014, 20:00
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Blacku » 05 lut 2014, 19:06

No też zgrzałem resor, ale tylko z jednej strony. Tak jak piszemy z Nomadem stal na resory jest bardzo różnorodna.

Awatar użytkownika
Vanir
Posty: 144
Rejestracja: 22 sty 2014, 21:40
Lokalizacja: Gliwice

Post autor: Vanir » 05 lut 2014, 21:47

Ja zgrzałem resor od maluszka. Bez żadnych problemów. Z innym gatunkiem też się bezproblemowo zgrzał. Ale jest pewnie tak jak mówisz, że co resor to insza stal.

Awatar użytkownika
Nomad
Moderator
Posty: 2265
Rejestracja: 28 sie 2009, 10:34
Lokalizacja: Jasło

Post autor: Nomad » 05 lut 2014, 22:46

Zgrzać się da ten gatunek z resora co się ciężko klei, ale on się lepi dopiero jak z całego pakietu iskry porządnie już lecą, a np. węglówki czegoś takiego już nie wytrzymają, mowa tu o stali 50HS bo 50HF się lepi elegancko.

ODPOWIEDZ

Wróć do „KOWALSTWO WSPÓŁCZESNE - blacksmithing”