Hartowanie staliwa

Zapomniane techniki i narzędzia, tradycyjne wyroby

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

mateusz786
Posty: 15
Rejestracja: 20 lip 2015, 21:02
Lokalizacja: Krosno ODrzańskie

Post autor: mateusz786 » 23 lip 2015, 20:05

Tak właśnie chciałbym przyhartować tą część a nie cały element. Tylko jak to zrobić żeby było dobrze ?

egojack1

Post autor: egojack1 » 23 lip 2015, 20:24

Pytanie podstawowe z czego jest Twoja dźwignia. Jeśli jest faktycznie odlewana ze staliwa być może była hartowana. Jeśli była ze stali 45, 55 prawdopodobnie była utwardzona przez nawęglanie powierzchniowe i ulepszanie cieplne. Są też dźwignie tłoczone z blachy i utwardzane przez chromowanie elektrolityczne.

Żeliwo można w prosty sposób odróżnić od staliwa po tym , że żeliwo napiłowane pilnikiem i dotknięte brudzi dłonie.

Awatar użytkownika
Jacenty
weteran forum
Posty: 4186
Rejestracja: 27 wrz 2012, 13:18
Lokalizacja: Mikołajki
Kontakt:

Post autor: Jacenty » 23 lip 2015, 20:27

Również magnes nie ciągnie do żeliwa.

mateusz786
Posty: 15
Rejestracja: 20 lip 2015, 21:02
Lokalizacja: Krosno ODrzańskie

Post autor: mateusz786 » 23 lip 2015, 20:45

Magnes przyciąga moje dzwigienki więc jest to staliwo. Jest ona odlewana ze staliwa. Była utwardzana tylko nie wiem w jaki sposób. Tyle wiem na jej temat.

mateusz786
Posty: 15
Rejestracja: 20 lip 2015, 21:02
Lokalizacja: Krosno ODrzańskie

Post autor: mateusz786 » 23 lip 2015, 21:39

Mógłby ktoś mi wytłumaczyć jak to zahartować ? Jutro chciałbym się za to zabrać

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6101
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Post autor: BANAN » 23 lip 2015, 21:49

Zrób to starą indiańską metodą. Grzej do momentu, aż magnes przestanie chwytać i studź w zagrzanym do około 70 stopni oleju. Następnie do nagrzanego do 200 stopni piekarnika i odpuszczaj przez godzinę.
Kontakt 517355290

mateusz786
Posty: 15
Rejestracja: 20 lip 2015, 21:02
Lokalizacja: Krosno ODrzańskie

Post autor: mateusz786 » 23 lip 2015, 21:57

Ok, dzięki kolego dam znać jak mi poszło ;)
Pozdrawiam

mateusz786
Posty: 15
Rejestracja: 20 lip 2015, 21:02
Lokalizacja: Krosno ODrzańskie

Post autor: mateusz786 » 27 lip 2015, 22:41

Witam, hartowanie powiodło się, powierzchnia hartowana była twardsza niż wcześniej niestety jeszcze trochę za miękka. Mógłbym jeszcze coś zrobić żeby zahartować lepiej ? Żeby powierzchnia ta była jeszcze twardsza ?
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6101
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Post autor: BANAN » 27 lip 2015, 22:51

Nawęglić.
Kontakt 517355290

mateusz786
Posty: 15
Rejestracja: 20 lip 2015, 21:02
Lokalizacja: Krosno ODrzańskie

Post autor: mateusz786 » 27 lip 2015, 23:06

Mógłbyś wytłumaczyć w jaki sposób nawęglić to jeszcze bardziej ?

egojack1

Post autor: egojack1 » 27 lip 2015, 23:17

Przysiądź i się dobrze przygotuj teoretycznie to ewentualnego nawęglania, bo zamiast nawęglić możesz odwęglić, i wtedy lipa całkowita wyjdzie.

mateusz786
Posty: 15
Rejestracja: 20 lip 2015, 21:02
Lokalizacja: Krosno ODrzańskie

Post autor: mateusz786 » 27 lip 2015, 23:24

Rozumiem, że mogę też rozhartować. Ale jak już pisałem wcześniej dopiero zaczynam z kowalstwem i potrzebuje jakiś wskazówek od Was. Jakie są jeszcze sposoby hartowania ?

egojack1

Post autor: egojack1 » 27 lip 2015, 23:37

Rozhartowanie to pół biedy, możesz powierzchniowo odwęglić, zrobić powierzchnię miękką na pewnej grubości. A przecież nie weźmiesz i jej nie zeszlifujesz, bo dźwigienka to już gotowy, wysoko dokładny detal.

Nie da się udzielić odpowiedzialnych porad w kilku zdaniach postu. Wydaje mi się, że musisz poczytać na te tematy, bo to co chcesz robić z tą dźwignią to trochę tak, jakbyś decydował się na wyścig w formule 1 tydzień po zdaniu prawa jazdy. Chyba, że tych detali masz duży zapas i możesz eksperymentować.

Przykładowy link sygnalizujący tematykę:

http://multistal.pl/oferta/informacje-t ... ej-rodzaje

mateusz786
Posty: 15
Rejestracja: 20 lip 2015, 21:02
Lokalizacja: Krosno ODrzańskie

Post autor: mateusz786 » 27 lip 2015, 23:45

Dzięki za link poczytam sobie. Mógłbyś krótko wytłumaczyć czym różni się hartowanie od nawęglania i w jaki sposób nawęgla się stal ?

Awatar użytkownika
lucian
Posty: 86
Rejestracja: 01 lis 2018, 10:43
Lokalizacja: łódzkie

Re: Hartowanie staliwa

Post autor: lucian » 03 lis 2018, 15:13

Proponował bym napawanie ubytków dźwigienki jakąś delikatną metoda spawania np. TIG i toczenie. Albo zalutowanie twardym lutem i toczenie do wymiaru sprzed zużycia.

ODPOWIEDZ

Wróć do „KOWALSTWO TRADYCYJNE - traditional blacksmithing”