Szlifierka Elna

Moderatorzy: Nomad, BANAN, Marcin, Nikiel

maks118
Posty: 15
Rejestracja: 11 gru 2015, 14:15
Lokalizacja: Tarnogród

Szlifierka Elna

Post autor: maks118 » 25 lis 2016, 14:01

Czy któryś z kolegów ma szlifierkę Elna zasilaną jednofazowo 230 v? Kupiłem niedawno silnik szlifierki Elna 230 V 2900 obr, 0,95 kw. Mam podstawę resztę muszę zdobyć. Z silnika wychodzi trzy przewody podłączyłem dwa z nich do sieci to z moją pomocą silnik ruszył i pracuje, wiem że ten trzeci to prawdopodobnie rozruch i potrzebny jest kondensator jednak nie wiem jak to wszystko podłączyć żeby silnik sam ruszył. Jeżeli ktoś ma taką szlifierkę i zrobiłby mi zdjęcie podłączenia byłbym wdzięczny.

Awatar użytkownika
Jacenty
weteran forum
Posty: 4253
Rejestracja: 27 wrz 2012, 13:18
Lokalizacja: Mikołajki
Kontakt:

Re: Szlifierka Elna

Post autor: Jacenty » 25 lis 2016, 15:39

Trzy przewody to prawdopodobnie trzy fazy, a ty zasiliłeś jedną, a na drugą dałeś minus. Prawidłowo minus idzie na obudowę, a fazy wiadomo, do kabelków. Mogę się mylić ale u mnie tak jest, a maszynka jest na trzy fazy. Startuje wariacko i nie ma mowy by zatrzymać ją nawet solidnie dociśniętym materiałem.

habeer
Posty: 595
Rejestracja: 09 wrz 2016, 08:31
Lokalizacja: Na Dolnym Śląsku piękne okolice, gmina Miękinia, Pisarzowice :)

Re: Szlifierka Elna

Post autor: habeer » 25 lis 2016, 18:01

maks118, zrób fotkę z tabliczki znamionowej silnika. Łatwiej bedzie wymóżdżyć co jest co .

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 4299
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: Szprotawa

Re: Szlifierka Elna

Post autor: Bodar » 25 lis 2016, 21:54

Może to pomoże
https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q= ... rnyjzvgqDQ

kondensator 66 mikrofaradów 400 V

egojack1

Re: Szlifierka Elna

Post autor: egojack1 » 25 lis 2016, 22:10

Dlaczego uważacie, że ten silnik jest trójfazowy? Przecież Maks napisał:
maks118 pisze: Kupiłem niedawno silnik szlifierki Elna 230 V 2900 obr, 0,95 kw.

egojack1

Re: Szlifierka Elna

Post autor: egojack1 » 25 lis 2016, 22:19

maks118 pisze: Z silnika wychodzi trzy przewody podłączyłem dwa z nich do sieci to z moją pomocą silnik ruszył i pracuje, wiem że ten trzeci to prawdopodobnie rozruch i potrzebny jest kondensator
Nie zawsze, są w silnikach jednofazowych uzwojenia rozruchowe bez kondensatora, odłączane po rozruchu wyłącznikiem ręcznym , odśrodkowym lub elektromagnetycznym.
Jak jest w Twoim silniku oczywiście nie wiem, sygnalizuję tylko, że rozwiązanie z kondensatorem lub z odłączanym uzwojeniem nie jest dowolne ani zamienne i zależy od konstrukcji wewnętrznej maszyny.

maks118
Posty: 15
Rejestracja: 11 gru 2015, 14:15
Lokalizacja: Tarnogród

Re: Szlifierka Elna

Post autor: maks118 » 26 lis 2016, 16:30

Jacek-Sz pisze:Trzy przewody to prawdopodobnie trzy fazy, a ty zasiliłeś jedną, a na drugą dałeś minus. Prawidłowo minus idzie na obudowę, a fazy wiadomo, do kabelków. Mogę się mylić ale u mnie tak jest, a maszynka jest na trzy fazy. Startuje wariacko i nie ma mowy by zatrzymać ją nawet solidnie dociśniętym materiałem.
Na fragmencie tabliczki znamionowej są dane które podałem, więc raczej to nie są trzy fazy.

maks118
Posty: 15
Rejestracja: 11 gru 2015, 14:15
Lokalizacja: Tarnogród

Re: Szlifierka Elna

Post autor: maks118 » 26 lis 2016, 17:28

Po przeglądnięciu kilku linków z wujka gogle: po pierwsze stwierdzam że brak dtr dla tej pancernej maszyny :cry: , po drugie było dużo typów 380 v, 230 v o przeróżnych mocach :shock: , po trzecie na innym forum natknąłem się na fragment instrukcji obsługi download/file.php?mode=view&id=18008, po trzecie zmierzyłem omomierzem wartości pomiędzy tymi przewodami i tam gdzie była największa wpiąłem kondensator z innego silnika. Tym razem silnik sam odpalił bez mojej pomocy :) Nie wiem jakiej wartości jest ten kondensator bo nie wiem czy jest dobry do tego silnika, ale silnik chodził bez przerwy dobre 10 min i się nie zagrzał. Najbliżej diagnozy był kolega egojack1, w samym silniku nie stwierdziłem żadnych włączników, nie wiem czy to uzwojenie rozruchowe jest odłączane, ale z fragmentu tej instrukcji kondensator powinien być, tylko moc mojej szlifierki jest wyższa i nie wiem jaki ten kondensator będzie dobry. Jeżeli ktoś kto przedstawił ten fragment instrukcji to przeczyta to proszę o udostępnienie całej zawartości pomoże to bardzo chyba wszystkim. Czytałem o kondensatorach pracy podobno są w pralkach i ten najbardziej mi tu pasuje ponieważ silnik jest 230v.
No cóż brakuje mi jeszcze do mojej maszyny talerzyków, śrub zaciskowych i osłon tarcz ..... mam to wszystko tylko niestety nie z tego modelu. Jeżeli ktoś ma jakieś uwagi to proszę się podzielić, temat nadal aktualny.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

egojack1

Re: Szlifierka Elna

Post autor: egojack1 » 26 lis 2016, 17:40

Załącznika nie można przeczytać, zbyt malutki.

maks118
Posty: 15
Rejestracja: 11 gru 2015, 14:15
Lokalizacja: Tarnogród

Re: Szlifierka Elna

Post autor: maks118 » 26 lis 2016, 17:46


maks118
Posty: 15
Rejestracja: 11 gru 2015, 14:15
Lokalizacja: Tarnogród

Re: Szlifierka Elna

Post autor: maks118 » 02 gru 2016, 18:21

Czy któryś z kolegów mógłby mi zwymiarować lub sprzedać gotowe talerzyki mocujące kamienie do tej szlifierki? Moja ma wałek fi 17.

Awatar użytkownika
Salaputro
Administrator
Posty: 678
Rejestracja: 01 wrz 2009, 02:42
Lokalizacja: Mosina k/Poznania
Kontakt:

Re: Szlifierka Elna

Post autor: Salaputro » 03 gru 2016, 08:00

egojack1 pisze:Dlaczego uważacie, że ten silnik jest trójfazowy? Przecież Maks napisał:
maks118 pisze: Kupiłem niedawno silnik szlifierki Elna 230 V 2900 obr, 0,95 kw.
Jacek zobacz na tabliczkę
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

maks118
Posty: 15
Rejestracja: 11 gru 2015, 14:15
Lokalizacja: Tarnogród

Re: Szlifierka Elna

Post autor: maks118 » 03 gru 2016, 08:55

Moja szlifierka jest na 230 v. Na skrawku tabliczki znamionowej mocno zmęczonej (naklejanej) jednym z parametrów które można odczytać jest napięcie.

egojack1

Re: Szlifierka Elna

Post autor: egojack1 » 03 gru 2016, 10:50

Szlifierki Elna produkowane były na 220V jak i na 380V. Spotyka się jedne i drugie.
Ale na takie skrawki starych tabliczek znamionowych jak kolega napisał trzeba uważać, bo silnik moży być trójfazowy z oznaczeniem na tabliczce 220Vtrójkąt/380Vgwiazda a wówczas jak reszta nieczytelna można się tym pozostałym 220V wprowadzić mocno w błąd.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

maks118
Posty: 15
Rejestracja: 11 gru 2015, 14:15
Lokalizacja: Tarnogród

Re: Szlifierka Elna

Post autor: maks118 » 03 gru 2016, 16:28

Wiem, ale podłączyć trzy fazy do jenofazowej, a jedną fazę do trzyfazowej to dwa "różne błędy". Sprawdzając rezystancję między przewodami-uzwojeniami w trójfazowej w mojej ocenie wartości powinny być takie same lub zbliżone - jeżeli silnik sprawny. U mnie sprawdzając rezystancję pomiędzy poszczególnymi przewodami wyszło na jednej parze dużo większa wartość i tam wpiąłem kondensator rozruchu/pracy i silnik odpalił.

ODPOWIEDZ

Wróć do „NARZĘDZIA - tools”