pytanie o hartowanie

noże, nożyki, nożyczki

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

maliton88
Posty: 9
Rejestracja: 01 paź 2017, 15:33
Lokalizacja: zachodniopomorskie

pytanie o hartowanie

Post autor: maliton88 » 02 paź 2017, 11:49

Witam, na wstępie chciałbym się przywitać z wami wszystkimi i dziękuję za przyjęcie.
Mam pytanie odnośnie hartowania noża. Robię właśnie mój pierwszy nóż, ma 20cm 10/10, puukko. Chciałbym się zabrać za hartowanie i jedynym moim pytaniem jest to ile trzymać nóż w palenisku (będę hartować w palenisku z węglem drzewnym) gdy osiągnie właściwą temperaturę i barwę. Wsadzać od razu do oleju czy musi on trochę poleżeć w ogniu kontrolując temperaturę.
Stal którą używam to 50HF
temperatura hartowania to 850C
Jeszcze pytanie odnośnie oleju, czy olej spożywczy się nada?
i czy odpuszczenie w piekarniku na 250 stopniach da radę, jeśli tak to jak długo?

Ulfar
Posty: 54
Rejestracja: 30 maja 2017, 18:44
Lokalizacja: Dębica

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: Ulfar » 02 paź 2017, 16:31

Cześć :)
Poszukaj sobie gdzieś w internecie tabelek które opisują jaki kolor ma stal przy danej temperaturze.
Jeśli mówisz, że chcesz hartować przy 850C to trzymaj w ogniu aż zacznie łapać pomarańczowo-żółty kolor. Tylko uważaj, żeby nie trzymać za długo bo możesz spalić! Co jakiś czas sobie kontrolnie wyciągaj nożyk z ognia i gołym okiem zobaczysz żółty kolor - NAJLEPIEJ TO ROBIĆ PO CIEMKU ALBO W PÓŁMROKU!Olej praktycznie każdy się nadaje (silnikowy, spożywczy, jakikolwiek) ale nie wiem czy do 50HF trzeba go wcześniej podgrzać czy nie. Jeśli ustawisz sobie piekarnik na 250C to bez różnicy jak długo będzie tam leżał - odpuści się ale przecież nie złapie wyższej temperatury niż 250C.
Jeszcze jedna przydatna wskazówka - jak już zahartujesz nóż to przetrzyj go trochę jakimś kamieniem, piaskowcem, papierem ściernym, żeby trochę go "porysować" i usunąć osad z oleju. Tylko zrób to porządnie! Potem pomoże Ci to przy odpuszczaniu. Jeśli nóż w piekarniku zacznie się przebarwiać na tzw. kolor "słomkowy" to znaczy że odpuścił. Ale w piekarniku nie masz się co bać, że za bardzo go odpuścisz bo przecież temperatura nie podskoczy na wyższą od tej którą ustawiłeś. Powodzenia!
Jeżeli Pan domu nie zbuduje,
na próżno się trudzą ci, którzy go wznoszą.
Jeżeli Pan miasta nie ustrzeże,
strażnik czuwa daremnie.

Wojtek123
Posty: 287
Rejestracja: 27 sie 2016, 21:18
Lokalizacja: Wisła

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: Wojtek123 » 02 paź 2017, 16:34

:facepalm:
Przywitaj się w odpowiednim dziale.
Poczytaj wpisując w wyszukiwarkę "stal 50HF"

maliton88
Posty: 9
Rejestracja: 01 paź 2017, 15:33
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: maliton88 » 02 paź 2017, 23:35

Jakub Kamaj pisze:Cześć :)
Poszukaj sobie gdzieś w internecie tabelek które opisują jaki kolor ma stal przy danej temperaturze.
Jeśli mówisz, że chcesz hartować przy 850C to trzymaj w ogniu aż zacznie łapać pomarańczowo-żółty kolor. Tylko uważaj, żeby nie trzymać za długo bo możesz spalić! Co jakiś czas sobie kontrolnie wyciągaj nożyk z ognia i gołym okiem zobaczysz żółty kolor - NAJLEPIEJ TO ROBIĆ PO CIEMKU ALBO W PÓŁMROKU!Olej praktycznie każdy się nadaje (silnikowy, spożywczy, jakikolwiek) ale nie wiem czy do 50HF trzeba go wcześniej podgrzać czy nie. Jeśli ustawisz sobie piekarnik na 250C to bez różnicy jak długo będzie tam leżał - odpuści się ale przecież nie złapie wyższej temperatury niż 250C.
Jeszcze jedna przydatna wskazówka - jak już zahartujesz nóż to przetrzyj go trochę jakimś kamieniem, piaskowcem, papierem ściernym, żeby trochę go "porysować" i usunąć osad z oleju. Tylko zrób to porządnie! Potem pomoże Ci to przy odpuszczaniu. Jeśli nóż w piekarniku zacznie się przebarwiać na tzw. kolor "słomkowy" to znaczy że odpuścił. Ale w piekarniku nie masz się co bać, że za bardzo go odpuścisz bo przecież temperatura nie podskoczy na wyższą od tej którą ustawiłeś. Powodzenia!
Dziękuję Ci bardzo teraz już wszystko wiem, również dziękuję za wsakzówki. :)

Awatar użytkownika
Obi_wan_0
Posty: 248
Rejestracja: 03 mar 2012, 14:31
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: Obi_wan_0 » 03 paź 2017, 17:24

250 to zły pomysł, czas też ma znacznie
Klep, klep, a coś wyklepiesz xD

maliton88
Posty: 9
Rejestracja: 01 paź 2017, 15:33
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: maliton88 » 03 paź 2017, 19:34

Obi_wan_0 pisze:250 to zły pomysł, czas też ma znacznie
mógłbyś w takim razie doradzić mi w jakiej temp odpuszczać i ile czasu?
nie osiągnę więcej niż 250 stopni

Awatar użytkownika
Obi_wan_0
Posty: 248
Rejestracja: 03 mar 2012, 14:31
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: Obi_wan_0 » 03 paź 2017, 20:44

Rzuć okiem na wykres.
2 godziny.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Klep, klep, a coś wyklepiesz xD

maliton88
Posty: 9
Rejestracja: 01 paź 2017, 15:33
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: maliton88 » 04 paź 2017, 08:24

Obi_wan_0 pisze:Rzuć okiem na wykres.
2 godziny.
czyli jesli dobrze rozumiem...jesli bede odpuszczac w 100-200 stopni to otrzymam 57-59 hrc tak? dobrze to rozumiem?

Awatar użytkownika
Obi_wan_0
Posty: 248
Rejestracja: 03 mar 2012, 14:31
Lokalizacja: Elbląg
Kontakt:

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: Obi_wan_0 » 04 paź 2017, 10:52

zwróć jeszcze uwagę na czerwoną linie, odnoszącą się do prawej części wykresu
Klep, klep, a coś wyklepiesz xD

piotr1as
Posty: 324
Rejestracja: 13 sty 2016, 18:01
Lokalizacja: Żychlin

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: piotr1as » 04 paź 2017, 11:00

Jak uzyskasz 59 Hrc to uzyskasz również bardzo wysoka kruchość (szkło).

maliton88
Posty: 9
Rejestracja: 01 paź 2017, 15:33
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: maliton88 » 04 paź 2017, 11:20

piotr1as pisze:Jak uzyskasz 59 Hrc to uzyskasz również bardzo wysoka kruchość (szkło).
to jaka temperatura bylaby odpowiednia do odpuszczania i jak moglbym to zrobic poniewaz nie mam innego pieca niz ten ktory max daje 250 stopni

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6101
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: BANAN » 04 paź 2017, 13:58

Jeśli daje :)
Kontakt 517355290

piotr1as
Posty: 324
Rejestracja: 13 sty 2016, 18:01
Lokalizacja: Żychlin

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: piotr1as » 04 paź 2017, 16:13

Nie mam doświadczenie z nożami ale po co Ci 59 Hrc daj na 50 Hrc a i tak będzie twardy a zmaleje udarnosc. Poczytaj o tej stali bo możesz mieć twardą krawędź ale ostrze będzie się często wyszczerbiac np.
Druga sprawa ze jak nie zrobisz kilku to się nie nauczyła a różnicy 50 stopni na oko i tak chyba nie wychwycisz a już napewo nie robiąc pierwszy nóż.

maliton88
Posty: 9
Rejestracja: 01 paź 2017, 15:33
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: maliton88 » 04 paź 2017, 16:46

BANAN pisze:Jeśli daje :)
daje, sprawdzone ;)

maliton88
Posty: 9
Rejestracja: 01 paź 2017, 15:33
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: pytanie o hartowanie

Post autor: maliton88 » 04 paź 2017, 17:28

piotr1as pisze:Nie mam doświadczenie z nożami ale po co Ci 59 Hrc daj na 50 Hrc a i tak będzie twardy a zmaleje udarnosc. Poczytaj o tej stali bo możesz mieć twardą krawędź ale ostrze będzie się często wyszczerbiac np.
Druga sprawa ze jak nie zrobisz kilku to się nie nauczyła a różnicy 50 stopni na oko i tak chyba nie wychwycisz a już napewo nie robiąc pierwszy nóż.
ja zdaje sobie sprawe z tego ze 50 hrc mi wystarczy tylko ze z wykresu powyzej wynika ze powinienem odpuszczac noz w 620 stopniach jesli dobrze to odczytuje a nie mam gdzie. W piecu max 250 stopni a w palenisku nie mam jak kontrolowac tego zeby temperatura byla stala

ODPOWIEDZ

Wróć do „NOŻOWNICTWO - knifemaking”