lutowanie miękkie stali kwasówki

MAG, TIG, PLAZMA, LASER

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Awatar użytkownika
MT
Moderator
Posty: 352
Rejestracja: 07 paź 2011, 15:28
Lokalizacja: mazowieckie

lutowanie miękkie stali kwasówki

Post autor: MT » 17 mar 2017, 07:57

Hej
Jak w temacie, chciałem zlutować łączenia kotła nitowanego wykonanego ze stali 304, używałem do tego palnika i lutu cynowego bezołowiowego. Nic się to kleić nie chciało do tej blachy. Cyna zamiast kleić się do powierzchni zachowywała się jak kropla wody na tłustej powierzchni. Przed lutowaniem wszystko zostało dokładnie oczyszczone i odtłuszczone. Czy macie jakieś pomysły w czym tkwi problem? a może po prostu ta stal nie nadaje się do lutowania.
Officina Ferraria

Remington
Posty: 818
Rejestracja: 21 wrz 2009, 17:46
Lokalizacja: Gdynia

Re: lutowanie miękkie stali kwasówki

Post autor: Remington » 17 mar 2017, 08:17

A stosowałeś jakieś topniki, lutówki?

Awatar użytkownika
MT
Moderator
Posty: 352
Rejestracja: 07 paź 2011, 15:28
Lokalizacja: mazowieckie

Re: lutowanie miękkie stali kwasówki

Post autor: MT » 17 mar 2017, 08:45

używałem topnika w płynie do stali, kupiony w castoramie.
Officina Ferraria

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 3555
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: lutowanie miękkie stali kwasówki

Post autor: graffic » 17 mar 2017, 08:55

MT - są luty cynowe do stali nierdzewnej z tego co pamiętam, musze poszukać składu, zwykłe lutowie cynowe nie daje rady
zastanów się zanim pomyślisz

piotr1as
Posty: 288
Rejestracja: 13 sty 2016, 18:01
Lokalizacja: Żychlin

Re: lutowanie miękkie stali kwasówki

Post autor: piotr1as » 17 mar 2017, 09:04

Masz link do pliku
http://www.stalenierdzewne.pl/publikacj ... nierdzewna
lutowanie stali nierdzewnej punkt 3.2

Awatar użytkownika
MT
Moderator
Posty: 352
Rejestracja: 07 paź 2011, 15:28
Lokalizacja: mazowieckie

Re: lutowanie miękkie stali kwasówki

Post autor: MT » 17 mar 2017, 11:01

Dzieki piotras, lektura sporo mi wyjaśniła, stop lutowniczy (czysta cyna) jest ok, muszę jednak zmienić topnik i zmatowić powierzchnię gdyż teraz jest gładka jak lusterko.
Officina Ferraria

piotr1as
Posty: 288
Rejestracja: 13 sty 2016, 18:01
Lokalizacja: Żychlin

Re: lutowanie miękkie stali kwasówki

Post autor: piotr1as » 17 mar 2017, 16:49

Ok.
MT wiem że nie ten wątek ale daj parę nowych fot swojej kuzni i napisz coś o kosztach w odpowiednim watku.

Awatar użytkownika
MT
Moderator
Posty: 352
Rejestracja: 07 paź 2011, 15:28
Lokalizacja: mazowieckie

Re: lutowanie miękkie stali kwasówki

Post autor: MT » 20 mar 2017, 07:44

W sumie to nie wiele się zmieniło, nie zdążyłem jej ocieplić do końca nie mówiąc o tynkowaniu. Plan jest taki ,że w maju będę kończył robotę przy kuźni, wtedy wrzucę zdjęcia. Jeśli chodzi o koszta to coś już tam pisałem, jak znajdę rozpiskę z wyszczególnieniem kosztów to wrzucę.
Officina Ferraria

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 3609
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: lutowanie miękkie stali kwasówki

Post autor: Bodar » 18 kwie 2017, 21:47

Zapraszam Kolegę o_I_O do zapoznania się z regulaminem, a poniżej post Kolegi bez reklamy.

"Do lutowania stali odpornych na korozję w tym tzw. "kwasówek" polecam jako topnik 10-20% roztwór wodny kwasu ortofosforowego. Kwas ortofosforowy można również dolać do roztworu alkoholowego kalafonii. Przed lutowaniem lutowane powierzchnie smarujemy sporządzoną miksturą pędzelkiem. Przy grubych elementach ważne jest aby powierzchnia była dobrze nagrzana dlatego najlepiej użyć do lutowania palnika.
Ja w ten sposób do blachy 15 mm ze stali 304 lutowałem wężownicę chłodzącą z rurki miedzianej (ok 2 - 3 m). Lut bardzo ładnie się rozpływał a lutowanie przebiegało bezproblemowo.
Ja do łączenia używałem pierwszy lepszy lut cynowo-ołowiowy jednak użycie lutu bezołowiowego również będzie ok. W tym przypadku najważniejsze jest aby topnik rozpuścił warstwę tlenków na powierzchni stali nierdzewnej wtedy powierzchnia metalu będzie dobrze zwilżalna prze ciekły lut."

ODPOWIEDZ

Wróć do „CIĘCIE I SPAWANIE - cutting and welding”