kowmal, no nie tak. Tzn. ja tego tak nie opisałem, ale wiem że tak to można odebrać i ciekawie jest jak ktoś to tak odbiera i nawet popycha do dalszej polemiki. Temat jest rozległy. Imresjonistyczny obraz, jako malarz mogę powiedzieć , powstaje z ciała, układ oko - ręka, przelewamy wrażenia, które na zachwycają. Tak myślą odbiorcy, ba takie wrażanie to malarstwo sprawia. Ale to pozory, nie zawsze tak było. Lekkość dzieł impresjonistów może być zwodnicza.
Pełna zgoda że projekt dzieła nie może być zbiorem suchych informacji. W procesie projektowania, jak opisałem wcześniej muszą pojawiać się "poruszenia duszy, inspiracje, wizje i wyobraźnia, poczucie celu - to wszystko jest wkładem projektanta, który czyni go artystą. Ale zauważmy ważną rzecz. Wiele zależy od medium, z jaką sztuką mamy doczynienia. Czy wyobrażasz sobie projektowanie architektury tak ad hoc? W berecie i z flaszką? No nie. To wymaga niestety połączenia światów art & techne. I myślę że w kowalstwie jest to samo. Nie można wykuć bramy ot tak - aaa, pójdę sobie wykuć jakąś bramę. Stąd moje pytanie, w tym temacie. Bo wykucie bramy z sukcesem jest uwarunkowane dobrym projektem technicznym, jest on konieczny. I projekt ten może być tylko techniczny, ale może też być wynikiem "działania artystycznego".
Wielcy artyści nie wpisywali się w epokę na skutek procesu myślowego, że tak sobie uwidzieli, że teraz będą tworzyć inaczej. Dlaczego niejednokrotnie dwóch różnych twórców żyjących w tej samej epoce ale w różnych miejscach tworzyli stawali w opozycji do tego co już było, ale robili to w podobny sposób? Też im się wydawało że zrywają z kanonami, któe prestały być aktualne, atrakcyjne. Być może myśleli że są nowatorami, anarchistami jak np. Caravaggio. Tylko że my już na to patrzymy jak na twórzczość w pewnym kanonie i spętaną ograniczeniami formalnymi. Z czystej anarchii nic nie powstaje bo nie ma kontekstu, historii, nawet historii własnej, które byłyby zapalnikiem do tworzenia. To byłaby jedynie sztuka jakaś z czystej natury/biologii - czyli twórczość ludzi pierwotnych