Odpuszczanie stali C45

Pojęcia, terminy, procesy

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

tomek69wroclaw
Posty: 14
Rejestracja: 05 gru 2015, 23:18
Lokalizacja:

Odpuszczanie stali C45

Post autor: tomek69wroclaw » 15 mar 2018, 03:53

Cześć :)
Dostałem od ojca pręt stalowy okrągły ze stali C45 i chciałbym wykuć sobie młotek. Wiem że trzeba odpuścić po hartowaniu bo używanie zbyt twardego mlotka jest dość ryzykowne :). Zależy mi na twardości nieco powyżej 50hrc i chciałbym odpuścić w piekarniku. Nie mogę znaleść info na ten temat może macie jakąś tabelke z wartościami hrc dla różnych czasów i teperatur dla tej stali.

Moje pytanie brzmi :
- w jakiej temperaturze i jak długo odpuszczac dla powiedzmy 52 hrc.

Dzięki.

Awatar użytkownika
Saduria
Posty: 831
Rejestracja: 07 paź 2016, 08:15
Lokalizacja: Gdynia

Re: Odpuszczanie stali C45

Post autor: Saduria » 15 mar 2018, 06:45

Według Żmihorskiego (stale narzędziowe i obróbka narzędzi) hartowanie 820-840 C 10-15minut, odpuszczanie 200C 1-2h.
Nie mam doświadczenia w hartowaniu po prostu odczytałam tabelki.
stal 45.JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

tomek69wroclaw
Posty: 14
Rejestracja: 05 gru 2015, 23:18
Lokalizacja:

Re: Odpuszczanie stali C45

Post autor: tomek69wroclaw » 15 mar 2018, 17:29

Dzięki Saduria ale ta tabelka dla mnie jest to troszeczkę nie zrozumiała potrzebuję żeby mi ktoś to łopatologicznie wytłumaczył :) Na pewno znajdzie się taka dobra dusza ;)

Awatar użytkownika
leonzlasu
forumoholik
Posty: 1467
Rejestracja: 30 gru 2016, 14:44
Lokalizacja: Prądówka

Re: Odpuszczanie stali C45

Post autor: leonzlasu » 15 mar 2018, 19:48

Tomek przecież ci ładnie wszystko napisała ;)

tomek69wroclaw
Posty: 14
Rejestracja: 05 gru 2015, 23:18
Lokalizacja:

Re: Odpuszczanie stali C45

Post autor: tomek69wroclaw » 15 mar 2018, 20:04

Nie zrozumiałe jest dla mnie przedział 1-2 godz znaczy się mam odpuszczać w 200 C , nie ważne czy 1 czy 2 godz będzie koło 50hrc - tak ?? A 200C wynika z wykresu b tak ?
Sorka po prostu chcę to zrozumieć nie gniewajcie się :)

Awatar użytkownika
Saduria
Posty: 831
Rejestracja: 07 paź 2016, 08:15
Lokalizacja: Gdynia

Re: Odpuszczanie stali C45

Post autor: Saduria » 15 mar 2018, 20:17

Myślę, że możesz dać 1,5h wkładając do nagrzanego piekarnika ważne, żeby to było zaraz po hartowaniu max 2h. Tak, te 200C z wykresu b). Teoretycznie powinno wyjść 52HRC, ale ile dokładnie wyjdzie to nawet hartownicy nie dają gwarancji.
Raz hartowałam nóż z 50HF w piecu pod okiem fachowca, ale już nie pamiętam czy na koniec odpuszczania wyjmowało się z piekarnika, czy zostawiało do ostygnięcia razem z nim.
Z drugiej strony czytałam tu na forum, że niektórzy nie hartują młotków, bo te i tak utwardzą się pod wpływem uderzeń, więc nie ma co się tak bardzo przejmować zbyt długim odpuszczeniem.
Może nawet lepiej dłużej niż krócej.

Acha i jeszcze jeśli będziesz hartować w oleju to kup zwykły jadalny ze sklepu, a nie w starym samochodowym, bo szkoda zdrowia.

tomek69wroclaw
Posty: 14
Rejestracja: 05 gru 2015, 23:18
Lokalizacja:

Re: Odpuszczanie stali C45

Post autor: tomek69wroclaw » 15 mar 2018, 20:24

Wszystko jasne :)
Saduria masz może w pdfie Książkę Żmihorskiego ???

Już znalazłem :)

Aha ostatnie pytanie. Wiem że jak hartujemy w oleju to olej temperatura około 60C , tą stal hartuje się także w wodzie czy woda ma mieć temp także koło 60 ???

Awatar użytkownika
Saduria
Posty: 831
Rejestracja: 07 paź 2016, 08:15
Lokalizacja: Gdynia

Re: Odpuszczanie stali C45

Post autor: Saduria » 15 mar 2018, 21:18

Nie mam pojęcia. Wiem tylko, że jeśli idzie o noże to zawsze polecają raczej wybierać olej do hartowania, ale to inne stale są.
Tutaj jak byk jest napisane, że można w wodzie. No, po prostu nie wiem.

Awatar użytkownika
Saduria
Posty: 831
Rejestracja: 07 paź 2016, 08:15
Lokalizacja: Gdynia

Re: Odpuszczanie stali C45

Post autor: Saduria » 16 mar 2018, 07:13

http://blog.melontools.com/obrobka_ciep ... iekczanie/

Proponuję Ci jeszcze poczytać sobie blog Melona o obróbce cieplnej. Po kuciu, a przed hartowaniem zaleca jeszcze
profilaktycznie Odprężyć, następnie Zmiękczyć stal.

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 3610
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Odpuszczanie stali C45

Post autor: Bodar » 16 mar 2018, 09:53

Kolega Andin podał jak na tacy, tylko trochę poszperać na Forum ;)

Żmihorski i nie tylko
viewtopic.php?f=28&t=4628#p88831

tomek69wroclaw
Posty: 14
Rejestracja: 05 gru 2015, 23:18
Lokalizacja:

Re: Odpuszczanie stali C45

Post autor: tomek69wroclaw » 16 mar 2018, 18:50

Dziękuję za wszystkie informację :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „METALOZNAWSTWO - metallography”