Hartowanie selektywne miecza

Miecze - kucie i oprawa

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Mr Hyde
Posty: 11
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Hartowanie selektywne miecza

Post autor: Mr Hyde » 21 maja 2019, 23:06

Mam pytanie, może ktoś pomoże :) wykułem miecz z 50hf, długość głowni 90cm, jednosieczny, podobny do Orcrista z Hobbita 8) . Chciałbym go zahartować selektywnie - do tej pory zawsze hartowalem tradycyjnie. Moje pytania to:
Czy 50hf przyjmie takie hartowanie?
Czy przy hartowaniu selektywnym głownia zawsze skrzywi się tak jak to się dzieje z katanami? Czy można temu zapobiec?

wik
Posty: 41
Rejestracja: 09 cze 2015, 12:22
Lokalizacja: Warszawa/Wilcze Piętki

Re: Hartowanie selektywne miecza

Post autor: wik » 22 maja 2019, 15:17

Zdając sobie sprawę z tego, że:
- przy hartowaniu selektywnym masz dwie przemiany z austenitu: tam gdzie chłodzisz z szybkością większą niż krytyczna - przemiana martenzytyczna, tam gdzie chłodzisz wolniej - przemiana perlityczna.
- martenzyt ma większą objętość niż perlit
dostajemy odpowiedź - tak, przy hartowaniu selektywnym głownia powinna się wygiąć.
Jak temu zapobiec i czy wygięcie będzie tak zauważalne jak to w katanach - nie wiem, pewnie nie. Zależy to również od kształtu i grubości przekrojów, wysokości hartowania ostrza, no i oprócz tego, że głownie katan hartowane są selektywnie, to są to najczęściej pakiety.

p.s. powyższe to rozważania teoretyczne, w życiu nie wykułem, ani nie hartowałem żadnego miecza. ;)
kuj kuj, skuwaj!

Wojtek123
Posty: 261
Rejestracja: 27 sie 2016, 21:18
Lokalizacja: Wisła

Re: Hartowanie selektywne miecza

Post autor: Wojtek123 » 22 maja 2019, 15:44

wik pisze:
22 maja 2019, 15:17
p.s. powyższe to rozważania teoretyczne, w życiu nie wykułem, ani nie hartowałem żadnego miecza. ;)
Teoretyczne ale prawdziwe ;)
Daruj sobie to hartowanie selektywne, jeśli oborze zrobisz normalne hartowanie to miecz będzie bardzo wytrzymały. Na HF50 hamon nie wyjdzie za dobrze bo to stal niskostopowa ponadto poza skrzywieniem "góra/dół" może dojść skrzywienie "prawo/lewo".

Mr Hyde
Posty: 11
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Re: Hartowanie selektywne miecza

Post autor: Mr Hyde » 22 maja 2019, 16:52

Dzięki za odpowiedzi😁 chciałem spróbować czegoś nowego ale spodziewałem się, że może być z tym problem. Spróbuje zahartować tym sposobem coś innego na próbę bo nie chce zepsuć tej roboty. Brak hamonu bym przebolał jeszcze ale obawiam się tego wygięcia. Planowałem hartować 1cm ostrza; przy zmiennej szerokości klingi 5-3cm i grubości około 3mm

ODPOWIEDZ

Wróć do „MIECZOWNICTWO - swordmaking”