Hartowanie Toporka

Miecze - kucie i oprawa

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Awatar użytkownika
deMaus
Posty: 95
Rejestracja: 20 wrz 2016, 22:17
Lokalizacja: Mazańcowice

Hartowanie Toporka

Post autor: deMaus » 02 maja 2018, 10:53

Witam,

Mam nadzieję, że dobry dział.
Podjąłem się wykonania toporka, w stylu załączonym na obrazku. Zasadniczo chciałbym wykonać rdzeń/ostrze z stali D2(NC11LV) 6mm gr, a obejmę, z miększej 4h13 5mm gr. Obie maja podobne temperatury odpuszczania i hartowania, ale jednak dla 4h13, było by to hartowanie w górnej granicy, a dla D2 średniej. Odpuszczanie natomiast dla 4h13 górna granica, D2 dolna.
Pierwszy raz będę eksperymentował z tymi dwoma gatunkami. Mam z nimi jakotakie doświadczenie i pracuje mi się z nimi przyjemnie, ale nigdy ich do tej pory nie łączyłem.
Nie będę tego sam hartował, tylko zlecał, i hartownia ma duże doświadczenie, w nieuszkadzaniu stali, ale chciałem was zapytać czy ktoś łączył te dwa gatunki, i dla której stali przyjąć parametry?
Zależało by mi wyciągnąć z ostrza (D2) około 60-62HRC, ale czy przy takiej obróbce 4h13 przetrwa z swoją "nierdzewnością i czy nie będzie za krucha? Macie z tym doświadczenie?

ps. Toporek raczej niewielki, bo ostrze będzie miało miedzy 8-10cm krawędzi tnącej, ale będzie pracowało dość często, bo trafi do altany przy agroturystyce, więc goście na pewno będą nim rąbać, choćby dla zabawy.
IMG_20180502_100124.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
leonzlasu
forumoholik
Posty: 1872
Rejestracja: 30 gru 2016, 14:44
Lokalizacja: Prądówka

Re: Hartowanie Toporka

Post autor: leonzlasu » 02 maja 2018, 11:06

Nie mam za dużo doświadczenia, ale z tego co czytałem przy tego typu narzędziach hartuje się tylko ostrze.

Awatar użytkownika
deMaus
Posty: 95
Rejestracja: 20 wrz 2016, 22:17
Lokalizacja: Mazańcowice

Re: Hartowanie Toporka

Post autor: deMaus » 02 maja 2018, 11:21

Leon masz rację, ale D2 powinno hartować się w atmosferze ochronnej. A co za tym idzie, do pieca trafi w całości i nawet jeśli zgasi się, w oleju samo ostrze, to część 4h13, która będzie otulała rdzeń, też zostanie zgaszona i najbardziej chodzi mi o to, co się stanie z tą właśnie częścią (miejscem otulania rdzenia), to tam 4h13 będzie zahartowane w górnej granicy i odpuszczone, również w górnej, ale D2 w środku będzie odpuszczone w dolnej granicy. No i kawałek dalej, będzie 4h13, które nie będzie gwałtownie gaszone. Choć z tym to już chyba mniejszy problem. Najbardziej martwię się o miejsce zgrzewania.

Chyba, że ktoś poleci inne stale odporne na korozję, a przy tym dające twardość (przynajmniej jedna) w okolicach 60HRC? I nie za drogie, bo robię to w miarę budżetowo :), tz taki barter, więc nie chcę przekraczać 600zł za całość, wraz z moim czasem.

Awatar użytkownika
Saduria
forumoholik
Posty: 1225
Rejestracja: 07 paź 2016, 08:15
Lokalizacja: Gdynia

Re: Hartowanie Toporka

Post autor: Saduria » 02 maja 2018, 13:30

Nie mam praktyki ale wiem, że samo zgrzewanie nierdzewek czy węglówki z nierdzewką to wyższa szkoła jazdy. Do zgrzewu nie może być dostępu powietrza i ludzie robią to w pojemnikach lub zaspawując wszystkie szpary przed zgrzewaniem w środek pryskając WD40. Zanim zabierzesz się za toporek to poczytaj, pooglądaj i zgrzej najpierw zwykły laminat z tych stali.
Siekier nie hartuje się tak wysoko jak napisałeś, nie wiem jak u 4H13 z udarnością, ale może nie trzeba wcale wgrzewać tego D2 i wykuć bez zgrzewania całość z nierdzewki.

Awatar użytkownika
VikingArt
Posty: 220
Rejestracja: 12 cze 2013, 16:17
Lokalizacja: Jelcz-Laskowice
Kontakt:

Re: Hartowanie Toporka

Post autor: VikingArt » 03 maja 2018, 10:40

Witam.
Te stale które wymieniłeś jak najbardziej da się ze sobą połączyć, ale są pewne zagrożenia z tym związane
.
1. Zgrzewanie stali nierdzewnych dobrze jest aby odbywało się w próżni. (aby między warstwami nie było powietrza)
-Można między warstwami posypać węgla drzewnego który się wypali i zostanie czysty dwutlenek)
-można zastąpić powietrze argonem (to już dla box damascus)
-można użyć wd40 do pakietu (osobiście nie próbowałem)
I na tym etapie już jest problem. bo jak zaspawać łączenie tak aby nie było w nim powietrza.

2.Kolejną sprawą co do zgrzewania tego miejsca jest to że powierzchnie muszą być idealnie równe i gładkie.
-Kiedy masz nie równe powierzchnie lub nie oczyszczone z zendry po kuciu d2 i 4h13 niestety się nie połączą

3. Stale z których chcesz robić topór się na to po prostu nie nadają.
-4h13 jako okładki do topora są za twarde i za kruche na to aby czasami jakiś geniusz pobijał je młotkiem by rozłupać drewno (wielu się zarzekało że tego nie zrobi a napier*/*/ młotkiem jak głupi po obuchu)
-nc11lv jako ostrze przy hartowaniu tego do 60hrc jest bezsensowne. Siekiera nie służy do cięcia stali, ma być (kąśliwa) kiedy będzie za twarda, na 90% będzie się obijać od drewna szczególnie takiego jak dąb/jesion/grab.

4. Tak duża twardość na ostrzu (szczególnie kiedy będzie dość cienkie) może być niebezpieczna dla użytkownika takiej siekiery, łatwo ostrze może się wyłamać.

5. Hartowanie ostrza powinno być w tym wypadku chociaż selektywne, tak aby tylko samo ostrze miało twardość +50 natomiast reszta spokojnie może mieć mniej niż 40.

6. Twarde ostrze powoduje jeszcze jedną rzecz. Cholerne drgania i przenoszenie drgań do dłoni. Jeśli będzie osadzona na sztywno to przy dłuższym rąbaniu twardą siekierą można odczuć dyskomfort i bóle nadgarstków.

7. Zanim będziesz próbował zgrzać te stale w toporze, polecam zrobić sobie próby i małe pakiety. Wtedy ocenisz czy zabawa i ilość pracy jest adekwatna do ceny którą zaoferowałeś.

Awatar użytkownika
deMaus
Posty: 95
Rejestracja: 20 wrz 2016, 22:17
Lokalizacja: Mazańcowice

Re: Hartowanie Toporka

Post autor: deMaus » 04 maja 2018, 06:14

VikingArt a co polecałbyś, żeby w miarę nie martwić się o rdzę? Samo 4h13 hartowane selektywnie?

Taka twardość jest/była podyktowana tym, że tak jak pisałem będzie to toporek na altanę przy agroturystyce, gdzie nie będzie rąbał nic wielkiego (bo goście dostają już przygotowane drewno), ale raczej robił trzoski (tak się u nas mówi, na cienkie kawałeczki) na podpałkę i pełnił funkcję rozrywkową, typu golenie włosów z ręki. Właściciel agroturystyki to góral z jajem, co to i wypije i pożartuje w iście góralskim stylu z gości. I wiem, że ze względu na kształt będzie ich wkręcał, że tym, dokładnie tym narzędziem kat ścinał głowy na zamku, a jego dzid je bohatersko ukradł, żeby zapewnić okolicznym bezpieczeństwo, tylko przez lata jak się topór starzał to się ścierał i teraz jeno taki mały pozostał ;p

Pierwotnie planowałem zrobić go NZ3, ale to rdzewieje bardziej niż przysłowiowy Kadet.
Gdyby nie gonił mnie termin to pomyślałbym o tym, żeby zrobić go z jakiegoś starego łożyska i rzucić w oksydę, ale nie mam oksydy, a raczej do środy/czwartku nie dojedzie.

Awatar użytkownika
VikingArt
Posty: 220
Rejestracja: 12 cze 2013, 16:17
Lokalizacja: Jelcz-Laskowice
Kontakt:

Re: Hartowanie Toporka

Post autor: VikingArt » 04 maja 2018, 11:27

Samo 4h13 jest wystarczające ale musiałbyś to kuć z jednego kawałka (bez zgrzewania). co do tanich dobrych nierdzewek to d2 (nc11lv/k110) będzie wystarczające lecz przekucie tego na topór będzie wyzwaniem ze względu na temperaturę maxymalną do kucia (1000) inaczej będzie problem z jakością tej stali jeśli ją przegrzejesz.
Uważam że powinieneś to zrobić z stali 420 np HC. Jest łatwa w obróbce, twardość rzędu 54-57 a i nie będzie korodować i rdzewieć.
Historyjka z toporem kata przednia :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „MIECZOWNICTWO - swordmaking”