hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Miecze - kucie i oprawa

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

SuperKamiGuru
Posty: 21
Rejestracja: 24 wrz 2017, 00:57
Lokalizacja: Lgota górna

hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: SuperKamiGuru » 17 cze 2018, 21:47

witam ! otóż jestem w posiadaniu emulsji hartowniczej - taki olej do rozcieńczenia w wodzie . z tego co wiem to chłodzi ona jeszcze wolniej od oleju. czy w takim razie klinga nie będzie za miękka po odpuszczaniu ?
drugie pytanie na temat odpuszczania : gdzieś przeczytałem , możliwe że na tym forum, o metodzie odpuszczania na "drewienko" tzn. rozgrzewamy klingę tak aby po przyłożeniu do niej szczapy drewienka ta się zapaliła (szczapa , oczywiście ) . ta metoda mi się przyśniła czy rzeczywiście jest stosowana , bo nigdzie nie mogę ją znaleźć , a jeśli jednak ktoś ją stosuje to mógłby mi ją ktoś dokładniej opisać ? :P

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 3610
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: Bodar » 18 cze 2018, 09:38

Kolego, to że może chłodzi wolniej od oleju, to wcale nie wyklucza, że dla danej stali i tak będzie za szybko.
Wiesz jaki masz materiał, to do niego dobierz odpowiedni środek chłodniczy o odpowiedniej temperaturze.
Olej hartowniczy nie jest uniwersalnym środkiem dobrym na wszystko ;)

A tak ogólnie, to podałeś mało informacji żeby pisać o szczegółach.

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6065
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: BANAN » 18 cze 2018, 11:05

Metoda odpuszczania na drewienko i owszem na tym forum ale przy okazji odpuszczania resorów samochodowych. Nie dla ostrych narzędzi, od których wymaga się dużo herców :)
Kontakt 517355290

SuperKamiGuru
Posty: 21
Rejestracja: 24 wrz 2017, 00:57
Lokalizacja: Lgota górna

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: SuperKamiGuru » 18 cze 2018, 14:44

no właśnie zabieram się za miecz z resora :P a co do emulsji to dostałem ją od wujka , który powiedział że stale sprężynowe w przemyśle właśnie w emulsji a nie oleju się hartuje :P a co do szczegółów to konkretnie szczapa brzozowa . jak przetestuję ten sposób to napiszę co z tego wyszło bo bardzo ciężko jest się do tego dokopać :P
dzięki za odpowiedź!

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 3610
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: Bodar » 18 cze 2018, 17:29

W oleju się hartuje s. sprężynowe. I mowa o oleju hartowniczym. Emulsja to chyba nazwa potoczna substancji polimerowych do hartowania.
Tu masz więcej o tych środkach http://eurofluid.pl/oleje-hartownicze-i ... olimerowe/

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6065
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: BANAN » 18 cze 2018, 18:23

SuperKamiGuru pisze:no właśnie zabieram się za miecz z resora :P a co do emulsji to dostałem ją od wujka , który powiedział że stale sprężynowe w przemyśle właśnie w emulsji a nie oleju się hartuje :P a co do szczegółów to konkretnie szczapa brzozowa . jak przetestuję ten sposób to napiszę co z tego wyszło bo bardzo ciężko jest się do tego dokopać :P
dzięki za odpowiedź!
O ile zrozumiałem, to chcesz zrobić miecz, a nie resor do samochodu :roll:
Kontakt 517355290

SuperKamiGuru
Posty: 21
Rejestracja: 24 wrz 2017, 00:57
Lokalizacja: Lgota górna

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: SuperKamiGuru » 18 cze 2018, 18:43

hmmm tutaj emulsje są nazywane wodno-olejowymi http://www.im.mif.pg.gda.pl/download/ma ... MIIcz3.pdf .
z kolei tutaj http://www.kmimp.agh.edu.pl/pliki/oc.pdf emulsją zostaje nazwana , cytując :
"Mieszając w odpowiednich
proporcjach wodę z olejami lub polimerami uzyskuje się emulsje o pośrednich intensywnościach
chłodzenia" (jest tutaj mowa o szybkości chłodzenia)
czyli emulsja to najprawdopodobniej po prostu mieszanina polimeru lub/i oleju i wody .
a link do strony na pewno się przyda :P

no chcę zrobić miecz :D ale spokojnie , do mieczy też się nadaje ta emulsja,kilka noży w niej hartowałem i gwoździe można strugać , choć te hartowane w oleju są zauważalnie twardsze :P

edit: nie twierdzę że emulsja na pewno nadaje się na miecze, tylko przypuszczam że tak jest :D

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6065
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: BANAN » 18 cze 2018, 21:07

Nie miałem na myśli emulsji, tylko sposób odpuszczania :)
Kontakt 517355290

SuperKamiGuru
Posty: 21
Rejestracja: 24 wrz 2017, 00:57
Lokalizacja: Lgota górna

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: SuperKamiGuru » 19 cze 2018, 12:15

Właśnie dlatego pytam się czy ta metoda jest stosowana w wytwarzaniu mieczy , bo właśnie coś mie nie pasowało :P

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6065
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: BANAN » 19 cze 2018, 17:41

Nie, natomiast często odpuszcza się miecze we wrzącym oleju. Pozostaje tylko znaleźć olej o takiej temperaturze wrzenia jaka Ci pasuje.
Kontakt 517355290

SuperKamiGuru
Posty: 21
Rejestracja: 24 wrz 2017, 00:57
Lokalizacja: Lgota górna

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: SuperKamiGuru » 19 cze 2018, 19:55

kiedyś właśnie widziałem że ktoś odpuszczał we wrzącym oleju . ale czy dałoby się odpuścić takim sposobem , że w tym samym profilu w palenisku co się nagrzewało stal do hartowania nagrzewa się stal do uzyskania np. barwy fioletowej ?

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6065
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: BANAN » 19 cze 2018, 20:13

Nie ryzykowałbym tak wysokiego odpuszczania. Stal resorowa to stal stopowa i w zakresie 280-350 może wystąpić nieodwracalne zjawisko kruchości odpuszczania. Odpuszczałbym maksymalnie na 250 stopni. Popatrz w tabelki barw nalotowych jaki to kolor. Nie ma raczej to szans powodzenia. Wrzący olej daje Ci jednakową temperaturę na całej długości głowni. Trzeba tylko pogłówkować jak to technicznie przeprowadzić.
Kontakt 517355290

SuperKamiGuru
Posty: 21
Rejestracja: 24 wrz 2017, 00:57
Lokalizacja: Lgota górna

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: SuperKamiGuru » 19 cze 2018, 20:40

heh , a myślałem że resory są właśnie do wysokiego odpuszczania :P no nic, postaram się odpuścić w oleju . a co do technicznego załatwienia sprawy - można by chyba zrobić rurę z cienkiej blachy , rozpalić ognisko i wsadzić rurę do ogniska , a ognisko coś na wzór ogniska do pieczonków można by zrobić tylko że w większej skali . co o tym sądzisz ?

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6065
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: BANAN » 19 cze 2018, 21:41

Tak do wysokiego odpuszczania, powyżej kruchości 500
Kontakt 517355290

SuperKamiGuru
Posty: 21
Rejestracja: 24 wrz 2017, 00:57
Lokalizacja: Lgota górna

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: SuperKamiGuru » 19 cze 2018, 22:20

czyli odpuszczanie dla resorów pomiędzy 280 - 500 jest be ?

ODPOWIEDZ

Wróć do „MIECZOWNICTWO - swordmaking”