hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Miecze - kucie i oprawa

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6208
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: BANAN » 19 cze 2018, 23:00

Wygogluj kruchość odpuszczania. Dokładnie nie pamiętam ale są dwa przedziały temperatur, których należy unikać. Kruchość 300 i kruchość 500.
Kontakt 517355290

SuperKamiGuru
Posty: 21
Rejestracja: 24 wrz 2017, 00:57
Lokalizacja: Lgota górna

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: SuperKamiGuru » 20 cze 2018, 19:50

https://www.bodycote.com/pl/uslugi/obro ... uszczanie/
http://riad.usk.pk.edu.pl/~mnykiel/iim/ ... y/C_4.html
https://virgamet.pl/50hf-51crv4-58crv4- ... ynowa.html

Z tego co wyszukałem wynika że stale sprężynowe używane w produkcji resorów są odporne na kruchość odpuszczania bądź są bardzo mało na to podatne , a to ze względu na zawartość krzemu . Poza tym kruchość odpuszczania można usunąć chłodząc detal po odpuszczaniu w czymś innym niż w powietrzu (ale kosztem naprężeń w stali, ale wydaje mi się że dobierając odpowiednie chłodziwo można poprawić właściwości stali ) . I to by się w sumie zgadzało , bo zjawisko to występuje w temperaturach 250-400 , podczas gdy temperatra wrzenia oleju to około 250ºC i może osiągnąć temperaturę grubo powyżej 300 . Tak więc odpuszczając resory chyba za bardzo nie ma się czego bać ; P

kin241
Posty: 367
Rejestracja: 07 paź 2009, 14:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: kin241 » 20 cze 2018, 22:05

To będziesz robił resory czy miecz ze stali resorowej? Resory odpuszcza się powyżej 400 st.C a miecz poniżej 250 st.C. Jeśli miecz służy do walki to dobrze jest odpuścić w gorącym oleju.

SuperKamiGuru
Posty: 21
Rejestracja: 24 wrz 2017, 00:57
Lokalizacja: Lgota górna

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: SuperKamiGuru » 20 cze 2018, 22:46

Ale chodzi o to że nie wiedziałem w jakich przedziałach temperatur kruchość odpuszczania występuje , i gdy przeczytałem że występuje od temperatury 250 , to się troszku wystraszyłem bo temp. Wrzenia oleju to około 235 C , czyli bardzo blisko - stąd zacząłem szukać informacji jak temu zapobiec , w końcu 15ºC w warunkach nieprzemsłowych to bardzo mało :P

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 3971
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: Bodar » 21 cze 2018, 08:55

SuperKamiGuru pisze: Wrzenia oleju to około 235 C , czyli bardzo blisko - stąd zacząłem szukać informacji jak temu zapobiec
To bardzo proste - zwiększ ciśnienie atmosfery w garnku z olejem. Wzrost ciśnienia podniesie temperaturę wrzenia.

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6208
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: BANAN » 21 cze 2018, 11:38

Na odwrót, nie chce dojść do 250, więc trzeba zrobić podciśnienie :) ale wtedy nie będzie widział czy wrze.
Kontakt 517355290

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 3971
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: Bodar » 21 cze 2018, 12:11

Bez względu na ciśnienie, temat zaczyna się robić fantasy, jak miecz którego nie ma ... chyba czas zamknąć temat ...

SuperKamiGuru
Posty: 21
Rejestracja: 24 wrz 2017, 00:57
Lokalizacja: Lgota górna

Re: hartowanie miecza w emulsji hartowniczej

Post autor: SuperKamiGuru » 21 cze 2018, 14:01

no w sumie dowiedziałem się wszystkiego co chciałem , więc czas zamknąć :D a miecza jeszcze nie ma , jednak od przyszłego tygodnia się za to zabieram ale wcześniej chcę zgromadzić wiedzę , za szóstym razem musi się udać :D

EDIT: ja się zastanawiam o co wam chodzi z tym nadciśnieniem i podciśnieniem w pojemniku z olejem , na co , po co , a jak popatrzałem co ja napisałem to się przestałem dziwić , bo sens zdania jest inny niż zamierzałem :P tak więc sprostuję -nie szukałem sposobu na to , aby olej nie przekroczył 250 C , tylko jak zapobiec kruchości odpuszczania w przypadku gdyby wystąpiła :P

ODPOWIEDZ

Wróć do „MIECZOWNICTWO - swordmaking”