....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Moderatorzy: Nomad, BANAN, Marcin, Nikiel
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Dziękuje.
Saduria,na zdjęciu widać prawidłowe...przynajmniej dla Starożytności...... osadzenie włóczni czy oszczepu.
Końcówka drewna była idealnie dopasowana do wnętrza tulei.
Tzw."schodek" był po to ażeby przejąć 90 procent z energii pchnięcia na siebie a nit nie pozwalał grotu/owi...na zsuniecie się przy gwałtownym wyszarpywaniu z celu.
Tego typu technologia była poniekąd wymuszona tym iż tuleje grotów nie były zgrzewane(kultura Przeworska,Luboszycka,Bogaczewska),a co za tym idzie każde mocne pchniecie mogło powodować rozchodzenie" się tulei na tzw. szwie
To teoria...w praktyce tzn.w dzisiejszej rekonstrukcji jeden na 100 rekonstruktorów ma PRAWIDŁOWO obsadzony grot......a jeden na tysiąc wie w ogóle o czymś takim....
Zdjęcie przedstawia eksponat ze znaleziska bagiennego w Nydam na Jutlandii...chyba,,,,,.a co za tym idzie w tym przypadku tuleja jest raczej zgrzana,jak w 90 procentach włóczni i oszczepów z Jutlandii.
Saduria,na zdjęciu widać prawidłowe...przynajmniej dla Starożytności...... osadzenie włóczni czy oszczepu.
Końcówka drewna była idealnie dopasowana do wnętrza tulei.
Tzw."schodek" był po to ażeby przejąć 90 procent z energii pchnięcia na siebie a nit nie pozwalał grotu/owi...na zsuniecie się przy gwałtownym wyszarpywaniu z celu.
Tego typu technologia była poniekąd wymuszona tym iż tuleje grotów nie były zgrzewane(kultura Przeworska,Luboszycka,Bogaczewska),a co za tym idzie każde mocne pchniecie mogło powodować rozchodzenie" się tulei na tzw. szwie
To teoria...w praktyce tzn.w dzisiejszej rekonstrukcji jeden na 100 rekonstruktorów ma PRAWIDŁOWO obsadzony grot......a jeden na tysiąc wie w ogóle o czymś takim....
Zdjęcie przedstawia eksponat ze znaleziska bagiennego w Nydam na Jutlandii...chyba,,,,,.a co za tym idzie w tym przypadku tuleja jest raczej zgrzana,jak w 90 procentach włóczni i oszczepów z Jutlandii.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Czyli drewno dopasowane do wnętrza i nit pewnie na wylot.
A ten schodek to na masz na myśli wklęśnięcie w tulei wokół obwodu, czy to jest miejsce łączenia drewna z tuleją (schodek jest w drewnie, a tuleja na końcu podwinięta do środka?
Tylko na niektórych Twoich odkuwkach są takie schodki...
http://www.forumkowalskie.pl/download/f ... &mode=view
A ten schodek to na masz na myśli wklęśnięcie w tulei wokół obwodu, czy to jest miejsce łączenia drewna z tuleją (schodek jest w drewnie, a tuleja na końcu podwinięta do środka?
Tylko na niektórych Twoich odkuwkach są takie schodki...
http://www.forumkowalskie.pl/download/f ... &mode=view
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Nie,nie ....to zdjęcie które pokazałaś to zwykłe zdobienia na zewnętrznej stronie tulejki.
"Schodek" jest na drewnie,na części która wchodzi w tuleje.
"Schodek" jest na drewnie,na części która wchodzi w tuleje.
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Malutki(15 na 15 cm) toporek ciesielski i dwie,pół metrowe,włócznie,na podstawie niemieckich znalezisk z Mannersdorfu datowanych na okres Wędrówki Ludów.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
- Grzegorz K.
- Administrator
- Posty: 3844
- Rejestracja: 29 sie 2009, 12:21
- Lokalizacja: Ustka/Słupsk
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
3,6 kilograma miłowania bliźniego swego plus trzy Słowiańskie czekany.
Patrząc od góry na te osiem to:
-Birka,Szwecja,Wikingi,
-Rzymska dolabra,
-wczesne średniowiecze,Polska,
-Birka,Szwecja,Wikingowie,
-wczesne średniowiecze,Bałtowie,
- Germanie,koniec starożytności,Illerup Adal,
-wczesne średniowiecze,Bałtowie,
-Wikingi
Te cztery to przeważnie typ czekana popularnego na Rusi Kijowskiej,u nas dwa albo trzy podobne wyłowiono z Jeziora Lednickiego,ten czarny bez wykształconego obucha to standard wczesno średniowieczny.
Patrząc od góry na te osiem to:
-Birka,Szwecja,Wikingi,
-Rzymska dolabra,
-wczesne średniowiecze,Polska,
-Birka,Szwecja,Wikingowie,
-wczesne średniowiecze,Bałtowie,
- Germanie,koniec starożytności,Illerup Adal,
-wczesne średniowiecze,Bałtowie,
-Wikingi
Te cztery to przeważnie typ czekana popularnego na Rusi Kijowskiej,u nas dwa albo trzy podobne wyłowiono z Jeziora Lednickiego,ten czarny bez wykształconego obucha to standard wczesno średniowieczny.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Miłe dla oka , dla bliżniego mniej .
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Super
Porażka jest po prostu okazją, by spróbować ponownie, tym razem bardziej przemyślanie.
Henry Ford
Nie dajcie mi ryby dajcie mi wędkę
Henry Ford
Nie dajcie mi ryby dajcie mi wędkę
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Od dawna zbierałem materiały o tych… ciekawych rzeczach...... z wczesnej epoki brązu z Europy.
W literaturze anglojęzycznej nazywane są halabardami,po niemiecku Stabdolch-Staffdagger, w polskojęzycznej literaturze tematu berło sztyletowe.
Spory o ich przeznaczenie trwają do dziś.
Wiadomo na pewno, że były to symbole władzy, po ocalałych Irlandzkich okazach przypuszcza się, że były również wykorzystywane w walce .......
Wykonałem dwa okazy: jeden z trzema pseudonitami, kontynentalny,na podstawie znalezisk z kultury Unietyckiej (2300-1700 p.n.e) występujaca na terenach dzisiejszej Polski, Niemiec i Czech.
Ten cztero-nitowy z szerokim ostrzem wzorowany jest na Irlandzkich znaleziskach również z epoki brązu.
Mają około 60 cm długości, a metalowe części są wykonane z brązu cynowego i mają około 20 cm długości.
Materiały: brąz cynowy, miedź, drewno dębowe, szelak.
W literaturze anglojęzycznej nazywane są halabardami,po niemiecku Stabdolch-Staffdagger, w polskojęzycznej literaturze tematu berło sztyletowe.
Spory o ich przeznaczenie trwają do dziś.
Wiadomo na pewno, że były to symbole władzy, po ocalałych Irlandzkich okazach przypuszcza się, że były również wykorzystywane w walce .......
Wykonałem dwa okazy: jeden z trzema pseudonitami, kontynentalny,na podstawie znalezisk z kultury Unietyckiej (2300-1700 p.n.e) występujaca na terenach dzisiejszej Polski, Niemiec i Czech.
Ten cztero-nitowy z szerokim ostrzem wzorowany jest na Irlandzkich znaleziskach również z epoki brązu.
Mają około 60 cm długości, a metalowe części są wykonane z brązu cynowego i mają około 20 cm długości.
Materiały: brąz cynowy, miedź, drewno dębowe, szelak.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Tym razem duży ceremonialny topór z epoki brązu,1300 -1100 p.n.e z kręgu kultur popielnicowych znaleziony w Niemczech w miejscowości Krottenthal.
Ma 27 cm długości,ostrze jest szerokie na 12 cm i warzy 770 gram.
To link do muzeum w Bawarii gdzie owy się znajduje.
https://www.bavarikon.de/.../bav:ASM-OB ... 0000000019...
Ma 27 cm długości,ostrze jest szerokie na 12 cm i warzy 770 gram.
To link do muzeum w Bawarii gdzie owy się znajduje.
https://www.bavarikon.de/.../bav:ASM-OB ... 0000000019...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Jeszcze dwa noże.
Ten lany po całości to kopia noża z Transylwanii datowanego na 1600 p.n.e z tzw.pseudo nitami.
Nóż bardzo charakterystyczny ze względu na końcówkę rękojeści,w kształcie pięciu guzów.
Jak dotąd na obszarze Karpackim odnaleziono zaledwie dwa takie noże,oba pochodzą z Rumunii.
Analogią do nich jest,też z Rumunii,unikatowy miecz,odlany w całości,i posiadający głowicę też w kształcie pięciu guzów.
Drugi nóż jest charakterystyczny dla kultur pół popielnicowych,tak gdzieś miedzy 1600 p.n.e a 1100 p.n.e.Rękojeść jest w środku pusta i obsadzony jest tam dąb bagienny.
Ten lany po całości to kopia noża z Transylwanii datowanego na 1600 p.n.e z tzw.pseudo nitami.
Nóż bardzo charakterystyczny ze względu na końcówkę rękojeści,w kształcie pięciu guzów.
Jak dotąd na obszarze Karpackim odnaleziono zaledwie dwa takie noże,oba pochodzą z Rumunii.
Analogią do nich jest,też z Rumunii,unikatowy miecz,odlany w całości,i posiadający głowicę też w kształcie pięciu guzów.
Drugi nóż jest charakterystyczny dla kultur pół popielnicowych,tak gdzieś miedzy 1600 p.n.e a 1100 p.n.e.Rękojeść jest w środku pusta i obsadzony jest tam dąb bagienny.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
Trzy noże,epoka brązu,Europa.
Pierwszy z ciemną rękojeścią na podstawie znaleziska z Ingolstadt,Germany 1100-900 p.n.e.
Długość całkowita 27 cm,waga całości 120 gram.
Drugi z "jasno ciemną"rękojeścią,na podstawie znaleziska z Reallon, Francja 1000-900 p.n.e,ma długości całkowitej 25 cm i warzy całościowo 120 gramów.
Ostatni w całości z brązu z miejscowości Șimleu Silvaniei(Siedmiogród,rodowa twierdza Batorych) w Rumunii i datowany na 1200-1000 p.n.e ma długości całkowitej 20 cm i warzy też 120 gram.
Pierwszy z ciemną rękojeścią na podstawie znaleziska z Ingolstadt,Germany 1100-900 p.n.e.
Długość całkowita 27 cm,waga całości 120 gram.
Drugi z "jasno ciemną"rękojeścią,na podstawie znaleziska z Reallon, Francja 1000-900 p.n.e,ma długości całkowitej 25 cm i warzy całościowo 120 gramów.
Ostatni w całości z brązu z miejscowości Șimleu Silvaniei(Siedmiogród,rodowa twierdza Batorych) w Rumunii i datowany na 1200-1000 p.n.e ma długości całkowitej 20 cm i warzy też 120 gram.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Re: ....że tak napiszę "Sztuka Okopowa"
...o.... i taki czekanik szlachecki i triple batwing pipe tomahawk...czyli tomahawk..... się wylęgły....
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.