Nitowanie

Zapomniane techniki i narzędzia, tradycyjne wyroby

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Awatar użytkownika
mysliciel
Posty: 30
Rejestracja: 06 sty 2019, 20:31
Lokalizacja: Czluchow

Re: Prace Marcina

Post autor: mysliciel » 04 mar 2019, 21:43

graffic pisze:
09 paź 2018, 19:21
sorry - bez gwoździownicy da się zaklepać taki nit - nawet z szerokim łbem w palenisku, podobnie jak bez imadła (choć o nim pisałem) - wystarczy odpowiednio zdystansować nit i normalnie zakuwać - przy okazji zrobię szkic by było wiadomo o co chodzi... :)
Graffic - byłbyś w stanie wrzucić ten szkic? :) Pytam bo łepek zamiast się robić ładnym łepkiem to się zagina w prawo i lewo na kowadle..
Ostatnio jak próbowałem na resztkach materiału połączyć bezpośrednio to się kupa zrobiła jak na zdjęciach niżej:
czopki1.jpg
czopki2.jpg
Już myślałem, żeby zrobić nacięcia na łebku i wtedy go bić ale nie tego efektu szukam (chyba) ;p
Helpunku!!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Panta rhei...

Awatar użytkownika
leonzlasu
forumoholik
Posty: 1345
Rejestracja: 30 gru 2016, 14:44
Lokalizacja: Prądówka

Re: Prace Marcina

Post autor: leonzlasu » 04 mar 2019, 22:22

Przyznam się że nie widziałem tego filmu, ale tak na szybko wyszukałem i może pomoże ;)
https://youtu.be/AKgd9OIZRyc

Awatar użytkownika
mysliciel
Posty: 30
Rejestracja: 06 sty 2019, 20:31
Lokalizacja: Czluchow

Re: Prace Marcina

Post autor: mysliciel » 04 mar 2019, 23:13

leonzlasu pisze:
04 mar 2019, 22:22
Przyznam się że nie widziałem tego filmu, ale tak na szybko wyszukałem i może pomoże ;)
https://youtu.be/AKgd9OIZRyc
Czekaj bo przeczytałem o tym peace and love u Ciebie Leon i teraz śmiać mi się zachciało jak zobaczyłem Twoja i Graffica "ładną" odpowiedź :D
A wracając do tematu - stal ma jakąś miękką bo na zimno ładnie mu to idzie (albo głupoty sieję?) - ja próbowałem to zrobić ze znalezionego złomu u mnie na podwórku i to tego nie zaklepie tak łatwo na zimno bo "nie plastyczne" jest :)
Czuję, że jak będę próbował robić to na ciepło "nit" zdąży wystygnąć zanim uformuje łepek powolnym klepaniem mała siłą..
Chyba trzeba będzie zrobić to z gwoździa na zimno ale poczekam na Graffica szkic - może coś przełomowego będzie :D

Mam nadzieję, że poziom zażenowania nie osiągnął zenitu bo czuje się jakbym pytał czy oranżadę w proszku trzeba wsypać do szklanki z wodą :D

Pozdro i dzięki :facepalm:
Panta rhei...

Awatar użytkownika
leonzlasu
forumoholik
Posty: 1345
Rejestracja: 30 gru 2016, 14:44
Lokalizacja: Prądówka

Re: Prace Marcina

Post autor: leonzlasu » 05 mar 2019, 06:19

Teraz zauważyłem że robimy "bałagan" w galerii u Marcina, a to niezgodne z naszą mową miłości, pokoju i uwielbienia do wszystkich żywych istot, a w szczególności do słodkich kucyków itd itd
Graffic na pewno pomoże, tylko lepiej dla nas gdybyś Myślicielu założył swój wątek lub przeniósł się w jakiś bardziej pasujący. Bo nas zaraz wycałują :mrgreen:

Awatar użytkownika
mysliciel
Posty: 30
Rejestracja: 06 sty 2019, 20:31
Lokalizacja: Czluchow

Re: Prace Marcina

Post autor: mysliciel » 05 mar 2019, 10:15

Też prawda - Podczepiłem się bo Marcin też o to pytał :D Grzecznie poczekam na info od Graffica i się nie wtryniam więcej :)
Sorry Marcin za zaśmiecanie wątku!! :)

Pozdro
Panta rhei...

Awatar użytkownika
mysliciel
Posty: 30
Rejestracja: 06 sty 2019, 20:31
Lokalizacja: Czluchow

Nitowanie

Post autor: mysliciel » 05 mar 2019, 13:37

Założyłem wątek w celu rozwiania wątpliwości z nitowaniem aby pomoc kolegów z forum posłużyła mi jak i również potomnym. Rozmawiamy o nitowaniu na gwoźdźnicy, bez niej na kowadle (formowanie czubka nitu) oraz bezpośrednio na ciepło w detalu.
Panta rhei...

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 3387
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nitowanie

Post autor: graffic » 05 mar 2019, 17:13

TYTUŁEM WYJAŚNIENIA :)
przerzuciłem posty z galerii Marcina - z racji mechaniki forum (skrypt) pozycjonują się wg daty - dlatego są wg innej kolejności
w sumie dla czytelności można byłoby wyrzucić jeszcze ze dwa posty - ale póki co one zostają
zastanów się zanim pomyślisz

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 3387
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nitowanie

Post autor: graffic » 05 mar 2019, 19:41

Dobra :D

w załączeniu szkice - choć koleś na filmiku w miarę OK to wytłumaczył...

na początek - stal - jaka ? - zwykła stal St3 (niekonstrukcyjna) - można użyć gwoździ, można użyć prętów zwykłych gładkich - ja największe nity jakie zakuwałem z ręki to fi 20 (przy kleszczach używam fi 12 mm)

dobór długości pręta na nit: - długość obliczamy wg wzoru:

Długość (L) ca (całkowita) pręta na nit = 1,5-2 średnic pręta + grubość łączna elementów nitowanych + 1,5-2 średnic pręta

przykład = pręt równy 12mm, grubość materiału do znitowania (łączna), np. 20 mm, nitowanie z łbem płaskim

L= 1,5x12,0mm + 20,0 mm + 1,5x12mm = 56 mm :)

jeśli łeb ma być okrągły - to dajemy współczynnik 1,6-1,7 x średnica pręta
jak potrzebujemy duży łeb (bo będziemy go jakoś tam kształtować dodatkowo (np. piramidę, ćwiek itd.) dajemy 1,8-2 x średnicę pręta

ok, mamy dobraną długość pręta - otwór pod nit ? o ok. 0,5-1 mm większy (zależy od grubości pręta) - ma wchodzić dość luźno (po nagrzaniu stal się rozszerza i nie wsadziłoby się nitu, który jest spasowany na zimno)

dalej (I TU JEST CAŁA TAJEMNICA :D) - robimy sobie blachę z otworem lub inną podstawę z większym otworem niż średnica pręta - otwór musi być powiedzmy 1,5-2 razy większy niż pręt z którego robimy nit
przykład ? - pręt 12mm - otwór ok 17-20 mm

CZYNNOŚCI:
1. zagrzewamy pręt z jednej strony
2. wkładamy go w przygotowane elementy do nitowania, gorącą stroną do góry
3. całość ustawiamy na naszej podstawce z otworem :)
4. sklepujemy wstępnie młotkiem rozgrzany koniec --> czemu wstępnie ? - ano dlatego że jak będziemy nitować drugi koniec to ten wstępnie zaklepany też się będzie rozpłaszczał :D
5. jak mamy z jednej strony zaklepany nit - to grzejemy drugi koniec (na kuźni, palnikiem, jak kto woli)
6. kładziemy na kowadle i zakuwamy drugi rozgrzany koniec - i już :D

UWAGI:
1. ciężar młotka ??? - od 0,5 do 1,5 kg w zależności od średnicy - przy nitach do 8mm wystarcza młotek 0,5 kg, średnice 8-14 mm - 1 kg, średnice powyżej 16 mm odpowiednio większym młotkiem
2. jeśli chcemy ukształtować nit z łbem kulistym - to wstępne sklepanie musi być niewielkie (ok 40 % przyjętej długości trzpienia z jednej strony do zakucia) - łeb kształtujemy zagławiaczem do nitów - z drugiej strony (robimy analogicznie)
3. operacje przy cienkich prętach (do 6-8 mm) można wykonywać na zimno - powyżej 8 mm raczej ciężko jest zakuwać na zimno :D
4. operacje związane z nagrzewaniem z jednej i drugiej strony

SZKICE NIŻEJ

efekty zakuwania - na przykładzie moich kleszczy na fotkach niżej

PS mam nadzieje że wszystko jest jasne :D - oczywiście, ze 2-3 razy trzeba spróbować, ale generalnie nawet bez wielkiej wprawy da się ładnie nitować w ten sposób
inne sposoby nitowania (bardziej skomplikowane) może kiedyś w wolnej chwili narysuje i opiszę (choć tak naprawdę każdy ma swój sposób)
GRAFFIC nitowanie_01.jpg
GRAFFIC nitowanie_02.jpg
GRAFFIC nitowanie - kleszcze_01.jpg
GRAFFIC nitowanie - kleszcze_02.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
zastanów się zanim pomyślisz

Awatar użytkownika
MT
Moderator
Posty: 343
Rejestracja: 07 paź 2011, 15:28
Lokalizacja: Okuniew

Re: Nitowanie

Post autor: MT » 05 mar 2019, 20:24

Graffic, uwielbiam twoje rysunki :-)
Officina Ferraria

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 3387
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: Nitowanie

Post autor: graffic » 05 mar 2019, 20:45

MT :mrgreen:
zastanów się zanim pomyślisz

Lesio
Posty: 181
Rejestracja: 01 kwie 2018, 17:02
Lokalizacja: Kraków

Re: Nitowanie

Post autor: Lesio » 05 mar 2019, 21:19

:P I wszystko jasne .Jak będziemy mieli wszystkie operacje kowalskie tak przez naszego kolegę rozpracowane ,to prace przy kowadle będą przyjemniejsze od spania.

lachim
Posty: 414
Rejestracja: 07 lut 2016, 19:26
Lokalizacja: Skórka
Kontakt:

Re: Nitowanie

Post autor: lachim » 05 mar 2019, 21:29

Graffic nie myślałeś aby wydać książki: podstawy kowalstwa i obróbki metali w rycinach ;)

Awatar użytkownika
Aries
Moderator
Posty: 2053
Rejestracja: 15 wrz 2011, 21:55
Lokalizacja: Jędrzejewo
Kontakt:

Re: Nitowanie

Post autor: Aries » 05 mar 2019, 21:50

Już dawno o tym pisałem.....na Forum jest już tyle materiału, że spokojnie można z tego jakąś broszurę zrobić. A jak jeszcze dodamy rysunki Rafała to już będzie pełna profeska!
Zrobione lepsze niż doskonałe.
Obrazek

Awatar użytkownika
leonzlasu
forumoholik
Posty: 1345
Rejestracja: 30 gru 2016, 14:44
Lokalizacja: Prądówka

Re: Nitowanie

Post autor: leonzlasu » 06 mar 2019, 08:29

puzzle-dla-dzieci-pingwiny-z-madagaskaru-2-800x600.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
mysliciel
Posty: 30
Rejestracja: 06 sty 2019, 20:31
Lokalizacja: Czluchow

Re: Nitowanie

Post autor: mysliciel » 06 mar 2019, 11:01

Zamilkłem, wychodzę..

A tak serio to podziękował z pokorą Graffic bo to kawał dobrej roboty jest.. Idę praktykować w takim razie.
Panta rhei...

ODPOWIEDZ

Wróć do „KOWALSTWO TRADYCYJNE - traditional blacksmithing”