Odpuszczanie stali 4H13

Zapomniane techniki i narzędzia, tradycyjne wyroby

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

janusz25
Posty: 1
Rejestracja: 06 sty 2020, 12:55
Lokalizacja: Szczecin

Odpuszczanie stali 4H13

Post autor: janusz25 » 15 sty 2020, 16:36

Witam,
Jestem studentem kierunku technicznego, na zajęciach z materiałoznawstwa zahartowaliśmy kostkę 10 x 10 mm stal 4H13 w temperaturze 1000 stopni C w czasie 10 minut, osiągnęliśmy wyniki twardości 54 HRC. Teraz musimy zbić tą twardość do 45 HRC , planujemy odpuszczać ją w temp. 400 stopni C w czasie 10 minut. Proszę o poradę czy temperatura i czas będą odpowiednie żeby uzyskać 45 HRC.

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 3974
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: Odpuszczanie stali 4H13

Post autor: graffic » 15 sty 2020, 18:29

....a student z literatury do przedmiotu nie korzysta ? (np. obróbka cieplna)

a przy okazji - to jednorazowa wizyta na FK po odpowiedź na powyższe pytanie ? czy na dłużej ? - jak na dłużej to zapraszam do powitalni ...
zastanów się zanim pomyślisz

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 3881
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Odpuszczanie stali 4H13

Post autor: Bodar » 16 sty 2020, 09:49

Chciałoby się skomentować, że "odpuszczanie w 10 minut to u Banasia w kamienicy", reszta może być, chociaż optowałbym przy temperaturach w granicach 370-380 *C.
Poza tym jeżeli chciałbyś odpuścić kostkę już zahartowaną, o której piszesz, to proces musisz rozpocząć od początku. A dlaczego? No właśnie: dlaczego? .... to trzeba zgłębić przedmiot do którego odsyła mentor graffic lub poczytać materiały zgromadzone tu, na Forum ;)

Awatar użytkownika
Sokolpl
Posty: 581
Rejestracja: 30 gru 2018, 22:23
Lokalizacja: Ubiad Wielogłowy

Re: Odpuszczanie stali 4H13

Post autor: Sokolpl » 16 sty 2020, 15:47

Witam może warto przeanalizować
Wg nomogramu do określania twardości stali węglowych w zależności od warunków odpuszczania (wg Gulajewa)
Dla Stali 4H13 (zawartość węgla 0,45% Mo 0,5% )dla uzyskania Twardości około 45 HRC zastosował bym temperatur 420 C i czas 2,5hTemperatura powyżej 400 by uniknąć kruchości „300” która jest odwracalna 😁
Porażka jest po prostu okazją, by spróbować ponownie, tym razem bardziej przemyślanie.
Henry Ford
Nie dajcie mi ryby dajcie mi wędkę ;)

ODPOWIEDZ

Wróć do „KOWALSTWO TRADYCYJNE - traditional blacksmithing”