Kuźnia Larik

Zdjęcia i opisy naszych kuźni.

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 3982
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kuźnia Larik

Post autor: graffic » 23 mar 2020, 21:59

To stal konstrukcyjna slabo sie hartuje, czasem robi sie z niej narzedzia, ale raczej o charakterze doraznym / czasowym

Poza materialem zastanowilbym sie na ksztaltem takiego przecinaka, nie wiem do jakich czynnosci go przewidujesz, ale znaczna cześc krawedzi tnacej bedzie malo efektywnie wykorzystana, a skoro tak, to po co taki ksztalt robic ? Rzecz do przemyslen
zastanów się zanim pomyślisz

Larik
Posty: 34
Rejestracja: 11 lut 2020, 09:11
Lokalizacja: Ciche

Re: Kuźnia Larik

Post autor: Larik » 23 mar 2020, 22:16

Co do kształtu to poprostu brak wiedzy z mojej srony.
Dobiero wyposażam swoja kuznie i potrzebuje sporo narzedzi bo poza paroma młotkami i punktakami mój asortyment jest ubogi.
Z jakie stali najlepiej wykonywac takie narzedzia i gdzie można taka stal zamówić?

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 3883
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Kuźnia Larik

Post autor: Bodar » 24 mar 2020, 09:15

Larik pisze:
23 mar 2020, 19:37
... przecinak ...
A jak nie, to zawsze może służyć jako siekacz do ziół ;)
Odciąć boczne naddatki wtedy będzie użyteczny w warsztacie

Bartosz T.
Posty: 64
Rejestracja: 05 lut 2020, 18:07
Lokalizacja: Podgaje

Re: Kuźnia Larik

Post autor: Bartosz T. » 25 mar 2020, 05:47

Jak chcesz dobry przecinak, to polecam zewnętrzny pierścień łożyska. Najlepiej od jakiejś solidnej maszyny. Mi wychodzi 1 na 5 bez pęknięć, ale po prostu mam mało czasu(dzieci) i z głupoty się spieszę.

Larik
Posty: 34
Rejestracja: 11 lut 2020, 09:11
Lokalizacja: Ciche

Re: Kuźnia Larik

Post autor: Larik » 25 mar 2020, 09:01

Dzieki pora odwiedzic złom😁
Mam jeszcze pytanie odnośnie hartowania przegladalem inf na forum i w necie wszystko w miare jasne natomiast nigdzie nie znalazłem wzmianki o tym jak dlugo taki proces przebiega. Chodzi mi o to jak długo hartowany detal ma byc w danym osrodku chlodzacym? Czy jest to zależne od masy detalu?
Tutaj na forum znalazłem taką tabele. Czy to znaczy że np ten pseudo przecinak który hartowałem miał siedzieć w wodzie o temp +/- 18°C przez 1 godz?
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 3883
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Kuźnia Larik

Post autor: Bodar » 25 mar 2020, 09:15

Nie :) Czas chłodzenia to od kilku, kilkunastu do kilkudziesięciu sekund, dla dużych gabarytów może być jeszcze dłuższy by nie doszło do rozhartowania ciepłem powrotnym, jeżeli nie ma się wprawy wykorzystania go (c. pow.) w odpuszczani.
W zasadzie schładzaj do temperatury środka chłodzącego, no może być nieco wyższa.
Najważniejsze, to po hartowaniu nie zwlekać z czasem odpuszczania. Proces ten po upływie 2 godzin nie ma sensu i proces hartowania należałoby zacząć od początku.

Temperatura 18 *C to trochę za niska. Średnio przyjmuje się w ok. 50 *C, ale to też zależy jaką stal hartujemy.

Larik
Posty: 34
Rejestracja: 11 lut 2020, 09:11
Lokalizacja: Ciche

Re: Kuźnia Larik

Post autor: Larik » 02 kwie 2020, 21:02

Tym razem poszedłem klasycznie, kleszcze proste długość 450. Materiał to pret 22 fi. Co to techniki chyba materiał troche przerósł moje umiejetnosc i musiałem się wspomuc kątówką, wzgledy estetyczne. Otwór wiercony nit klepany klasycznie :D
Ps. Masa kleszczy to ok 2,4 kg jak uważacie nie są za ciężkie?. Mogłbym jeszcze zejść z wagi wydłużajac rączki.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

piotr1as
Posty: 375
Rejestracja: 13 sty 2016, 18:01
Lokalizacja: Żychlin

Re: Kuźnia Larik

Post autor: piotr1as » 02 kwie 2020, 21:20

Spokojnie możesz a nawet chyba powinieneś pocienic te rączki.
Rączki będą odkształcać się w najcieńszym miejscu czyli u ciebie to blisko nita.
Samo odsadzenie i miejsce nitowania budzi moje zainteresowanie i lekkie zdziwienie chyba takiego wykonania jeszcze nie widziałem.

Larik
Posty: 34
Rejestracja: 11 lut 2020, 09:11
Lokalizacja: Ciche

Re: Kuźnia Larik

Post autor: Larik » 02 kwie 2020, 21:40

Wzorowałem sie na tym schemacie co mi wrzuciłes pare postów wyżej.
Jak przeczytałem twoj post to mnie oświeciło chyba zle zinterpretowałem ten etap i nie potrzebnie zweziłem materiał pod nitem zamiast poprostu wygiąć raczke.
Lekcja na przyszłość :)

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 3982
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: Kuźnia Larik

Post autor: graffic » 02 kwie 2020, 21:51

Larik

popatrz jeszcze raz jak się robi na kleszcze :) - np. w galerii Leona, Ariesa, itd. (nawet u mnie znajdziesz kleszcze tylko trochę inaczej wykonywane)

te które zrobiłeś niewiele wytrzymają - bo tam gdzie masz największe zginanie i największe siły (w okolicach miejsca nitowanego) - masz najmniej materiału = najsłabiej
przy okazji popatrz, w którą stronę przegina się szczęki, a w którą rączki (powinno być odwrotnie - wówczas nie będzie to tak kuriozalnie wyglądało)
kolejna rzecz - materiał wyjściowy jest ok - z podobnej średnicy kuł ostatnio Leonzlasu (zobacz jego wątek) - wówczas zrozumiesz dlaczego Twoje kleszcze raczej nie spełnią oczekiwań

to co zrobiłeś, można uznać za próbę - ale jako kleszcze do pracy, cóż nie będą się do końca nadawać :/ sorry
zastanów się zanim pomyślisz

Awatar użytkownika
leonzlasu
forumoholik
Posty: 1783
Rejestracja: 30 gru 2016, 14:44
Lokalizacja: Prądówka

Re: Kuźnia Larik

Post autor: leonzlasu » 02 kwie 2020, 21:56

Pierwsze koty za płoty, fajnie że próbujesz 👍
Zwróć uwagę na kierunki kucia jak będziesz robił następne bo odsadziłeś materiał nie w tą stronę co trzeba i dlatego rączki się krzyżują 😉
Rączki wyciągaj, dobry trening.

Ps.Obejrzyj sobie na YouTube filmy gdzie pokazują podstawowe techniki kowalskie i próbuj naśladować, z czasem wyciąganie nie będzie stanowiło problemu 😉
Powodzenia

Larik
Posty: 34
Rejestracja: 11 lut 2020, 09:11
Lokalizacja: Ciche

Re: Kuźnia Larik

Post autor: Larik » 02 kwie 2020, 22:48

Dziekuje za rady :) pare filmikow ogladłem ale jak sie stanie przed kowadłem to juz nie jest to takie proste, gdybyscie widzieli ja obracałem tymi kleszczami kompletnie zdezorientowany gdzie przód a gdzie bok :facepalm: :lol: :lol: .
No nic... wyciągnę wnioski i bedę walczył dalej!

piotr1as
Posty: 375
Rejestracja: 13 sty 2016, 18:01
Lokalizacja: Żychlin

Re: Kuźnia Larik

Post autor: piotr1as » 03 kwie 2020, 06:47

Weź w domu kombinerki lub cegi że sklepu i im się przypatrz. Szczęka i odsadzenie powinny być po przeciwnej stronie otworu.
Na błędach człowiek się uczy, cierpliwie do przodu.

Larik
Posty: 34
Rejestracja: 11 lut 2020, 09:11
Lokalizacja: Ciche

Re: Kuźnia Larik

Post autor: Larik » 03 kwie 2020, 22:20

Wnioski wyciągnięte... mam nadzieje hehe. moja dzisiejsza praca :mrgreen:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
leonzlasu
forumoholik
Posty: 1783
Rejestracja: 30 gru 2016, 14:44
Lokalizacja: Prądówka

Re: Kuźnia Larik

Post autor: leonzlasu » 03 kwie 2020, 22:28

Dobry kierunek dużo lepiej 👍

ODPOWIEDZ

Wróć do „MOJA KUŹNIA - my smithy”