Krata do kościoła

Zapomniane techniki i narzędzia, tradycyjne wyroby

Moderatorzy: Nomad, BANAN, Marcin, Nikiel

Qood
Posty: 104
Rejestracja: 02 wrz 2009, 18:33
Lokalizacja: z piekla rodem
Kontakt:

Krata do kościoła

Post autor: Qood » 16 paź 2010, 15:48

Witam,
ostatnio do wykonania dostałem kratę do kościoła. Ogólnie już w jakimś stopniu rozpracowałem temat, ale stwierdziłem, że wrzucę temat może ktoś doradzi rozwiązania o jakich nie pomyślałem. Głównym problem są przebijane elementy które jak widać na projekcie są także formowane. Materiał wstępnie to kwadrat 14x14 ale mam zamiar przeforsować co najmniej 16x16. Pręty poziome to okrągła 10 więc też trochę bezsensu więc będe chciał takż przeforsować coś grubszego oraz zastanawiam się czy mieszanie przekrojów nie będzie źle wyglądało. Całość przynajmniej jeśli chodzi o wypełnienie robiona technikami kowalskimi a rama już spawana.
Dodam że projekt nie ja robiłem tylko został mi naarzucony.

Czekam na uwagi
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

szekspir

Post autor: szekspir » 17 paź 2010, 13:59

Poważna sprawa ;-) na Twoim miejscu,jesli projekt jest narzucony,to pozostałbym przy 14x14 i poziomym fi 10,bowiem okrągły bedzie łatwiej przetykac niż kwadrat 10x10,i otwór będzie musiał byc wiekszy ,niż dla okrągłego fi 10,wiec 14 wtedy wyda napewno....jestem ciekawy jak widzisz wykonanie tego elementu z otworem w srodku?na rysunku niżej

Qood
Posty: 104
Rejestracja: 02 wrz 2009, 18:33
Lokalizacja: z piekla rodem
Kontakt:

Post autor: Qood » 17 paź 2010, 20:17

Oczywiście kształt otworu nie może być taki jak na rysunku. Planuje robić go okrągłego lub hmm "cipkowaty":). Bardziej mnie martwi jak zrobić te dwa brzuszki po zewnętrznej stronie przebicia. Jak ktoś ma jakieś sugestie to chętnie skorzystam. 10 okrągła to zdecydowanie za cienki materiał jeśli mam się męczyć i robić ten projekt to chcę żeby miał wygląd a z takiego materiału według mnie straci cały urok.

szekspir

Post autor: szekspir » 17 paź 2010, 20:36

Wydaje mi się, że miejsce przebicia typu "cipkowatego "bedzie powstałe w lekko rozklepanym już materiale,więc na pręcie 14x14 na przeciwko siebie stuknął bym dwa karby >I I< cos takiego,rozklepał te miejsce ,nastepnie przebił,ten cipkowaty otworek caro i wówczas powinno optycznie zwiększyc to rozklepanie widoczne na rysunku---lecz to wszystko teoria trzeba by było praktycznie to wypróbowac ;-) pozdrawiam

Awatar użytkownika
jolo
forumoholik
Posty: 1117
Rejestracja: 28 sie 2009, 22:15
Lokalizacja: Olkusz okolice

Post autor: jolo » 17 paź 2010, 20:52

co za profesjonalne nazewnictwo, //Przecinak cipkowaty// :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Szekspir dobrze prawi , należało by rozciąć i lekko spęczyć , powiem ci że to dość precyzyjna robota i trochę liczenia oraz prób cię czeka

może to nie do kościoła brama :-) , do kościoła powinny być krzyżyki , a cip... to do innej świątyni 8-)

Qood
Posty: 104
Rejestracja: 02 wrz 2009, 18:33
Lokalizacja: z piekla rodem
Kontakt:

Post autor: Qood » 17 paź 2010, 21:05

He he trzeba tworzyć nowe nazwy dla przyszłych pokoleń. Wiem że to bardzo precyzyjna robota i dlatego też się radzę Was żeby nie popełnić jakichś głupich błędów

Awatar użytkownika
Nomad
Moderator
Posty: 2263
Rejestracja: 28 sie 2009, 10:34
Lokalizacja: Jasło

Post autor: Nomad » 18 paź 2010, 09:30

Te górki, to może zrobic nacięcie w nieprzeciętym materiale po 2 stronach, i przy przebijaniu i kształtowaniu otworu by się ładnie rozeszło?

Awatar użytkownika
StellArt
Posty: 631
Rejestracja: 05 mar 2010, 02:06
Lokalizacja: Ostrołęka

Post autor: StellArt » 18 paź 2010, 18:11

Co do detalu to brzuszki bym wygniatał na końcu, co by uniknąć przypadkowego efektu, do otworu klin i jakiś przyrząd (matryca) w kształcie odciśniętych pośladków i dookoła otrzaskać, może coś by z tego wyszło.

Leszek Sz
Posty: 48
Rejestracja: 22 sie 2010, 19:24
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Post autor: Leszek Sz » 18 paź 2010, 18:31

Przecinak w ksztalcie rombu mozna bez wiekszego problemu chyba zrobic, tylko nie bedzie to idealny romb.. w sumie reczne kowalstwo to nie castorama zeby bylo idealnie.. :)

tak jak StellArt mowi chyba najprosciej bedzie w przekuciu umiescic jakis klin/przecinak/cos co utrzyma ksztalt przekucia a potem uderzyc z dwoch strony np. na takim przecinaku w kowadle:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... WEh_bDnaY=

Tylko nie jestem pewny efektu, ale to chyba najprostrza metoda bedzie? Ustal z plebanem :P

Awatar użytkownika
jolo
forumoholik
Posty: 1117
Rejestracja: 28 sie 2009, 22:15
Lokalizacja: Olkusz okolice

Post autor: jolo » 18 paź 2010, 20:16

ja myślę że to trzeba by na początku zrobić , bedzie służyło jak znak gdzie grzać, przecinać a potem przy spęczaniu sprawi że nam sie wygnie w najcieńszym miejscu i będą równe figury

szekspir

Post autor: szekspir » 18 paź 2010, 20:26

Tak -też wydaje mi się to bardziej logiczne ,karby muszą być pierwsze,następnie symetryczne rozklepanie,(by nie tłuc przez 14mm),następnie karby wyznaczą środek przebicia rombem(zaostrzonym,niema miejsca na straty materiału,i posiadającym ze 3cm prostego odcinka na kalibracje),Delikatne rozklepanie kształtujące i powinno być po zabiegu....no i jeszcze pewnie z 80 szt w miarę identycznych,i w miarę celujących przebić poprzecznych,które wstępnie będą przewiercone..?

Awatar użytkownika
rav08
forumoholik
Posty: 1222
Rejestracja: 02 wrz 2009, 19:50
Lokalizacja: Jasło
Kontakt:

Post autor: rav08 » 18 paź 2010, 20:33

Widze że juz cuda z Jasnej Góry zaczynają wychodzić a nie krata do kościoła.

szekspir

Post autor: szekspir » 18 paź 2010, 21:04

Najlepiej jakby każdy z doradców w wolnej chwili trzasnął ten detal wg.własnego pomysłu i zapodał foto :mrgreen:

Qood
Posty: 104
Rejestracja: 02 wrz 2009, 18:33
Lokalizacja: z piekla rodem
Kontakt:

Post autor: Qood » 18 paź 2010, 21:41

He he Rav Ty się nie ciesz bo to Ciebie między innymi czeka ta robota :mrgreen: Więc ściskaj poślady i myśl jak to zrobić najłatwiej. Jutro albo pojutrze będe robił pierwsze próby to pokaże co wyszło.

ODPOWIEDZ

Wróć do „KOWALSTWO TRADYCYJNE - traditional blacksmithing”