MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

techniki metaloplastyczne i informacje z zakresu odlewnictwa

Moderatorzy: Nomad, BANAN, Marcin, Nikiel

Michal131-M131
Posty: 6
Rejestracja: 13 kwie 2021, 09:18
Lokalizacja: Łódź

MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: Michal131-M131 » 16 kwie 2021, 14:59

Witam, zastanawiam się jak wygiąć taki kształt jak ten ze zdjęcia...
Planuję zrobić stożek z blachy miedzianej 0,3mm i później formować go w taki kształt.. Tylko nie wiem za bardzo raz czy to dobry pomysł ten stożek a dwa...
Pomysł na formowanie....: zasypać stożek piaskiem i wyklepywać ów zagięcie ręcznie.
Czy to dobra droga? Czy może zrobić to jakoś inaczej?
Dziękuję za poradę i pozdrawiam pięknie :)
zaiecie alembik.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 4354
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: graffic » 16 kwie 2021, 15:28

z blachy 0,3 mm ? - a przy jakiej wielkości ?

piasek się w ogóle nie sprawdzi przy tak cienkiej blasze - poszukaj na YT filmów o gięciu elementów z mosiądzu (dot. instrumentów muzycznych - typu rożek, waltornia, puzon itp.) i próbuj analogiczne rozwiązanie - ogólnie zastosowanie blachy 0,3 mm na takie zabawy będzie masakrycznie problematyczne
Ad wypełnienia - musisz to wypełnić stopem Wooda, ołowiem (odpowiednio zabezpieczając miedź połączeniem z ołowiem - bo powstaje stop który "zżera blachę"), preparowanym woskiem, itp.

możesz zrobić też z dwóch połówek i to polutować - ale samo lutowanie bez wprawy (lutowanie srebrem) - będzie równie problematyczne

inny sposób ? - jeśli to ma być z tak cienkiej blachy - to wykonać model i galwanicznie nanieś miedź - po czym wytopić rdzeń - da to najlepszy efekt

Innych sposobów nie podaje (np. pneumatycznych / hydraulicznych stosowanych w przemyśle) - są za drogi do jednorazowej zabawy
zastanów się zanim pomyślisz

Michal131-M131
Posty: 6
Rejestracja: 13 kwie 2021, 09:18
Lokalizacja: Łódź

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: Michal131-M131 » 16 kwie 2021, 15:56

dziękuję Ci za odpowiedź. Wielkość przynajmniej o połowę mniejsza niż na zdjęciu. Mam sporo blachy o tej grubości i chciałem ją wykorzystać. Poszukam na YT. Gdybym się nie doszukał poproszę o przykładowy film.
Raz jeszcze dziękuję za pomoc..
A lutowanie cyną nie zda egzaminu? Widziałem sporo filmów na yt z produkcji alembików i lutowali cyną wszystko. (oczywiście mowa tu o przynajmniej połowie mniejszych niż ten ze zdjęcia)

Awatar użytkownika
pojman
Posty: 34
Rejestracja: 21 wrz 2017, 17:40
Lokalizacja: Wesoła (Warszawa)

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: pojman » 16 kwie 2021, 18:55

Tropem Graffica: https://www.youtube.com/watch?v=_eoGFpAiaoc (wypełnienie smołą)
https://www.youtube.com/watch?v=G5LqrMcq1QE (wypełnienie lodem !- ale to może tylko do prostej rurki)

Awatar użytkownika
Tadek
Posty: 619
Rejestracja: 09 gru 2009, 13:29
Lokalizacja: Żychlin

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: Tadek » 16 kwie 2021, 22:05

Ładna instalacja się zapowiada, taką można w salonie postawić :D

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 4354
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: graffic » 16 kwie 2021, 23:05

Cyna jest za slaba - mijsce lutowane pęknie
zastanów się zanim pomyślisz

Michal131-M131
Posty: 6
Rejestracja: 13 kwie 2021, 09:18
Lokalizacja: Łódź

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: Michal131-M131 » 17 kwie 2021, 08:47

pojman pisze:
16 kwie 2021, 18:55
Wypelnienie smołą
Pomysł wydaje się być dobry. :)
Pytanie czy później (jak) łatwo usunę smołę.

Myślę, że w tym miejscu zastosuję lut ze srebrem i do tego wzmocbie polaczenie nitami.
Cała resztę zlutuję cyną.


A jak wyjdzie ładnie to bedzie stał w salonie :D ;)

Relacją z budowy na pewno się podzielę... co by nie wyszło'
Dziękuję za podpowiedzi!!! To dla mnie ważne. Doceniam :)

Awatar użytkownika
pojman
Posty: 34
Rejestracja: 21 wrz 2017, 17:40
Lokalizacja: Wesoła (Warszawa)

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: pojman » 17 kwie 2021, 10:55

W filmiku używają "tar-like pitch" - czyli smoło-podobny 'pak'. Smoła jest bardziej płynna, pak twardszy. Poniżej pewnej temperatury stają się kruche, powyżej elastyczne. Przy polerowaniu zwierciadeł optycznych miesza się smołę
(bardziej elastyczną w temp. pokojowej) z kruchą kalafonią (ew. starą, zestaloną żywicą z drzewa) aby uzyskać pożądaną miękkość.
Coś podobnego pewnie można by zastosować w Twoim przypadku.
Większość smoły/paku można potem usunąć przez ogrzanie gotowego elementu i wylanie, a reszta powinna odskoczyć przy opukiwaniu po ochłodzeniu (w lodówce, lodem itp). Warto oczywiście wcześniej przetestować na kawałku blachy.
Ostatnio zmieniony 17 kwie 2021, 12:35 przez pojman, łącznie zmieniany 1 raz.

Michal131-M131
Posty: 6
Rejestracja: 13 kwie 2021, 09:18
Lokalizacja: Łódź

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: Michal131-M131 » 17 kwie 2021, 12:34

Będzie z tym trochę zabawy :) Mam nadzieję, że się opłaci :)

Zastanawiam się jednak z tym zamrażaniem... szybciej i taniej... czy lepiej... hmm nie wiem :p

Michal131-M131
Posty: 6
Rejestracja: 13 kwie 2021, 09:18
Lokalizacja: Łódź

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: Michal131-M131 » 17 kwie 2021, 13:24

Giąć tak żeby Lut stożka był na dole, u góry gięcia, czy może z boku? Moim zdaniem z boku bedzie najmniej obciążony napięciem.

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 4354
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: graffic » 17 kwie 2021, 20:30

może być z dołu

PS - nie licz że gięcie przeprowadzisz na jeden raz - śmiem twierdzić - że to będzie kilkadziesiąt operacji - po każdym - trzeba będzie wytopić smołę i myć w rozpuszczalniku, później odpuścić, zalać smołą i kolejne delikatne gięcie i tak wielo, wielo krotnie

możesz też - zlutować to z dwóch połówek - wcześniej je odkuwszy - a następnie lutując lutem srebrnym - po czym mając prawie docelowy kształt - dopiero bawiłbym się w wykańczanie, po zalaniu smołą
zastanów się zanim pomyślisz

Awatar użytkownika
nolte
Posty: 172
Rejestracja: 11 wrz 2014, 09:17
Lokalizacja: Oława
Kontakt:

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: nolte » 21 kwie 2021, 12:13

A dlaczego lutowanie srebrem? Z powodzeniem spawam miedz, mosiadz tigiem.

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 4354
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: graffic » 21 kwie 2021, 20:58

Pospawaj 0,3 mm....
zastanów się zanim pomyślisz

Awatar użytkownika
nolte
Posty: 172
Rejestracja: 11 wrz 2014, 09:17
Lokalizacja: Oława
Kontakt:

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: nolte » 22 kwie 2021, 06:11

Moge pospawac puszke po piwie. Fakt, ze inny material, ale grubosc podobna.

Awatar użytkownika
graffic
weteran forum
Posty: 4354
Rejestracja: 22 maja 2014, 19:49
Lokalizacja: Wrocław

Re: MIEDŹ, jak to wygiąć/ wyklepać ?

Post autor: graffic » 22 kwie 2021, 13:15

Ty pospawasz (moze) - koles nie
zastanów się zanim pomyślisz

ODPOWIEDZ

Wróć do „METALOPLASTYKA I ODLEWNICTWO - metalworking and founding”