Forumowy Kowal Roku 2021: Grzegorz K. oraz Aries


Konkurs na pracę sezonu w dalszym ciągu trwa! Zachęcamy do zgłaszania prac!
Swoją pracę zgłoś TUTAJ










Odlewanie z cyny - problem

techniki metaloplastyczne i informacje z zakresu odlewnictwa

Moderatorzy: Nomad, BANAN, Marcin, Nikiel

czarek988
Posty: 6
Rejestracja: 19 lut 2017, 21:10
Lokalizacja: Pruszków

Odlewanie z cyny - problem

Post autor: czarek988 » 17 kwie 2017, 00:11

Witajcie ekipo,

Jestem tu nowy, zwą mnie Czarek i Wy się nie wahajcie tak wołać!

Piszę, bo jakiś czas temu zacząłem sobie samodzielnie przygotowywać piwnico-warsztat do odlewania i pojawił się pewien problem.

Zakupiłem silikon do metali niskotopliwych z utwardzaczem i zacząłem kombinować z medalem, który dostałem w liceum na ukończenie szkoły.

Forma wyszła, moim skromnym zdaniem, bardzo ładnie, bo nawet nie ma pęcherzyków, a nie odpowietrzałem niczym...
20160530_134223.jpg
...ale sam odlew wyszedł do d...dobrej jakości daleko miał no.
20160605_135753.jpg
Na drugim zdjęciu widać odlew, który był tylko zalany od góry, nic więcej. Czy wie ktoś czemu pojawiły się takie pęcherze od spodu? Czy to od zanieczyszczeń, czy od powietrza? Nic nie wybuchało, nic nie kopciło. Czy może siła odśrodkowa by tu pomogła? W niektórych otworach wyraźnie widać jakby porowatą strukturę metalu. Na formie mogło być trochę środka do łatwiejszego odlepiania modelu od zastygniętej formy, była w zestawie z silikonem, w sprayu.

Z góry dzięki za pomoc i pozdrawiam!
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Remington
Posty: 833
Rejestracja: 21 wrz 2009, 17:46
Lokalizacja: Gdynia

Re: Odlewanie z cyny - problem

Post autor: Remington » 17 kwie 2017, 10:25

Wina tylko i wyłącznie formy. Do jakich konkretnie temperatur dedykowany jest silikon? Pojęcie "metal niskotopliwy" może dotyczyć temperatur w przedziale 70-80st.C.
Do stopów cynowo ołowiowych są specjalne, dwuskładnikowe silikony. Kolor mają ceglany, po zastygniąciu są dość sztywne, łupliwe przy drobniejszych, wystających elementach.

czarek988
Posty: 6
Rejestracja: 19 lut 2017, 21:10
Lokalizacja: Pruszków

Re: Odlewanie z cyny - problem

Post autor: czarek988 » 17 kwie 2017, 11:25

Ten silikon według producenta i sprzedawcy używany jest maksymalnie do 280 st. C., po utwardzeniu ma twardość 18 shore-a. Mam do dyspozycji termometr kierunkowy i pokazywał temperaturę niższą niż 280.

Zastanawiam się nadal czy nie pomógłby tutaj ruch wirowy??

Remington, masz może namiary na miejsce, gdzie można kupić taki silikon?

Remington
Posty: 833
Rejestracja: 21 wrz 2009, 17:46
Lokalizacja: Gdynia

Re: Odlewanie z cyny - problem

Post autor: Remington » 17 kwie 2017, 16:51

Szukaj Silcoset 101
Tu do poczytania:
http://www.tooling.milar.pl/strona-silikonyspecjalne-5

czarek988
Posty: 6
Rejestracja: 19 lut 2017, 21:10
Lokalizacja: Pruszków

Re: Odlewanie z cyny - problem

Post autor: czarek988 » 19 kwie 2017, 20:38

Wypróbuję przy najbliższej okazji, wielkie dzięki!!!

vanhasen
Posty: 5
Rejestracja: 21 lis 2016, 22:06
Lokalizacja: Katowice

Re: Odlewanie z cyny - problem

Post autor: vanhasen » 30 sie 2017, 22:37

Fotkę formy robiłeś po użyciu?

czarek988
Posty: 6
Rejestracja: 19 lut 2017, 21:10
Lokalizacja: Pruszków

Re: Odlewanie z cyny - problem

Post autor: czarek988 » 31 sie 2017, 07:08

Wydaje mi się, że odgrzebałem fotkę z czasu, gdy forma była jeszcze nieużyta.

vanhasen
Posty: 5
Rejestracja: 21 lis 2016, 22:06
Lokalizacja: Katowice

Re: Odlewanie z cyny - problem

Post autor: vanhasen » 31 sie 2017, 09:41

Pytam bo jeśli forma nie uszkodziła się w trakcie próby to w pierwszej kolejności obwiniałbym pozostałości środka antyadhezyjnego.

czarek988
Posty: 6
Rejestracja: 19 lut 2017, 21:10
Lokalizacja: Pruszków

Re: Odlewanie z cyny - problem

Post autor: czarek988 » 01 wrz 2017, 16:06

Fakt faktem nie wyczyściłem niczym przed zalaniem, ale przy kolejnych próbach było tak samo. Poza tym wydaje mi się, że jest zbyt miękki ten materiał.

pgozd200
Posty: 2
Rejestracja: 24 sie 2022, 14:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Odlewanie z cyny - problem

Post autor: pgozd200 » 25 sie 2022, 09:24

na zdjęciu formy i odlewu nie widzę śladów układu wlewowego ani odpowietrzenia. Może temat jest już zamknięty ale jestem tu nowy i przeglądając tematy trafiłem akurat na ten odlewniczy, który jest bliski mojemu sercu.

czarek988
Posty: 6
Rejestracja: 19 lut 2017, 21:10
Lokalizacja: Pruszków

Re: Odlewanie z cyny - problem

Post autor: czarek988 » 26 sie 2022, 12:38

Tak, myślę, że temat do zamknięcia, szczególnie, że za chwilę będzie 5 lat od kiedy go otworzyłem :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „METALOPLASTYKA I ODLEWNICTWO - metalworking and founding”