Witam, nie wiem czy na dobrej grupie zadaję to pytanie, ewentualnie proszę mi wybaczyć.
Chodzi mi o łańcuch rowerowy - jak wiemy wykonany jest ze stali. Producent informuje , że ogniwa łańcucha poddawane są
utwardzaniu termicznemu aby uzyskać optymalną twardość. Chodzi mi o tą właśnie "twardość", dlaczego ona musi być optymalna?,
łańcuch powinien być według mnie jak najbardziej twardy a nie tylko optymalnie twardy. Jeżeli jest max twardy wtedy nie rozciąga się i
nie zużywają się zębatki tylne. Chyba , że musi być optymalnie twardy, bo jak jest za twardy to stal traci jakieś inne swoje właściwości? Np.
robi się krucha ? Z góry dzięki za objaśnienie. Pozdrawiam
łańcuch rowerowy
Moderatorzy: Nomad, BANAN, Marcin, Nikiel
Re: łańcuch rowerowy
chainmaniac - dwie rzeczy: no początek uprzejma prośba - o przedstawienie się i napisanie paru słów w dziale powitań (zakładając nowy wątek)
rzecz druga - odpowiadając na Twoje pytanie - nie chodzi o to, że jak stal będzie zbyt twarda to się będzie np. kruszyć - rzecz w tym, że wszystkie części (zębatki) mają swoją twardość (też są utwardzane) - jak łańcuch będzie zbyt twardy wówczas zamiast zużycia łańcucha będziesz obserwował zużycie zębatek - stąd owo określenie "optymalna" - rozumiana jako zbliżona lub tożsama z innymi częściami współpracującymi - dzięki temu elementy zużywają się podobnie (choć jak znam życie, zębatki mają większą twardość niż łańcuch, właśnie po to by się wolniej zużywały - ostatecznie łatwiej wymienić i założyć nowy łańcuch niż komplet przednich i tylnych zębatek)
rzecz druga - odpowiadając na Twoje pytanie - nie chodzi o to, że jak stal będzie zbyt twarda to się będzie np. kruszyć - rzecz w tym, że wszystkie części (zębatki) mają swoją twardość (też są utwardzane) - jak łańcuch będzie zbyt twardy wówczas zamiast zużycia łańcucha będziesz obserwował zużycie zębatek - stąd owo określenie "optymalna" - rozumiana jako zbliżona lub tożsama z innymi częściami współpracującymi - dzięki temu elementy zużywają się podobnie (choć jak znam życie, zębatki mają większą twardość niż łańcuch, właśnie po to by się wolniej zużywały - ostatecznie łatwiej wymienić i założyć nowy łańcuch niż komplet przednich i tylnych zębatek)
Re: łańcuch rowerowy
Łańcuch i koła zębate wymienia się jednocześnie jako komplet (coś jak rozrząd w samochodzie ). W przeciwnym wypadku będą kłopoty w działaniu mechanizmu napędowego a w szczególności przerzutek.graffic pisze: ostatecznie łatwiej wymienić i założyć nowy łańcuch niż komplet przednich i tylnych zębatek)
Z tego co wiem, to sam łańcuch też nie jest jednolity - inna twardość mają rolki, piny i elementy boczne ogniwa. Najtwardsze są same rolki bo muszą być odporne na ścieranie.
"Gdy trudu brak, maestrii brak"
Lipali
Lipali