Forumowy Kowal Roku 2020: Jacenty


praca miesiąca październik
kowal miesiąca: Jacenty

Obrazek

"Wygląda na to, że im ciężej pracuję, tym bardziej szczęście mi sprzyja"
Thomas Jefferson


Czy da się spawać stal HF50 i czy można odpuszczać ją w piekarniku przy 250st C?

Miecze - kucie i oprawa

Moderatorzy: Nomad, BANAN, Marcin, Nikiel

miedziak
Posty: 3
Rejestracja: 12 maja 2021, 23:31
Lokalizacja: Poznań

Czy da się spawać stal HF50 i czy można odpuszczać ją w piekarniku przy 250st C?

Post autor: miedziak » 17 paź 2021, 01:48

Cześć wszystkim!
Przed założeniem tego tematu dużo na powyższe tematy czytałem i wyszło, że nie powinno się tego robić.
Ale ja i tak spróbuję i opisze swoje rezultaty, tak żeby inni który również się nad tym zastanawiają mogli poznać część odpowiedzi na swoje pytania.
Na początek opiszę co chce otrzymać: od jakiegoś czas marzy mi się mały toporek, coś na wzór ciupagi, tomahowków i średniowiecznych toporów Lednickich. Czyli wąskie ostrze, okrągłe oczko i niska waga. Tak żeby zawsze taki toporek móc zabrać ze sobą do plecaka i w razie potrzeby móc go oprawić na jakiejś okrągłej gałęzi znalezionej w lesie. Czasami samotnie wędruję po kilka dni po lasach i taki gadżet z pewnością dodał by mi odwagi przez samą swoją obecność.
To tyle tytułem wstępu.
Teraz konkrety: mam w domu trochę żelastwa i do tego projektu wybrałem płaskownik z HF50 4mm grubość szeroki na 10cm oraz płaskownik ze stali S235 o grubości 4mm i szerokości 2cm. Wykonałem z tego 2 siekierki jedną wąską, i drugą szerszą z brodą.
Sfotografowałem proces tworzenia tej drugiej. Ogólnie to są to prototypy nieprzeznaczone na handel ani nic takiego poważnego. Są one bardziej zrobione żeby poznać materiał, narzędzia którymi się posługuję o raz procesy które będę przeprowadzać i przy okazji zrobić coś fajnego i trochę bardziej skomplikowanego niż nóż czy miecz z płaskownika(miecz też zrobiłem i nie było przy tym nic skomplikowanego: po prostu wyciąć kształt, nanieść szlify i oddać do hartowania).
Mój sprzęt:

Wykonanie:
Z płaskownika s235 wykonałem takie oczko:

A z HF50 wyciąłem ostrze i następnie włożyłem je w oczko:

Po wszystkim chwyciłem za spawarkę, którą drugi raz w życiu trzymałem w ręku i dałem z siebie całe 27% :) Użyłem elektrod rutylowych 2,5mm do stali konstrukcyjnych.

następnie to oszlifowałem żeby aż taki brzydkie nie było i...
Postanowiłem że zahartuję siekierki palnikiem, takim nakręcanym na puszkę, zgaszę w oleju po frytkach i odpuszczę w piekarniku.
Po chwili zastanowienia stwierdziłem że piekarnik nie da rady(no i żona mnie zabije), więc postanowiłem wrzucić siekierki do kominka.

No to teraz najtrudniejszy proces czyli hartowanie.
Na pierwszy ogień poszła mniejsza siekierka.

I tutaj pierwszy zgrzyt, a mianowicie tym palnikiem da się rozgrzać tylko mały obszar do wymaganej temperatury, więc większego detalu nie będę się podejmował hartować w takich warunkach. Sprawdziłem, kiedy magnes przestał łapać hartowany detal i potrzymałem od tego czasu jeszcze 15 minut w płomieniu palnika i zgasiłem detal w oleju po frytkach (o dziwo nie zapalił się jak na jutubach). Następnie przeniosłem siekierkę do kominka i umieściłem na drewnie

I to w sumie wszystko na dzisiaj. Detal się odpuszcza w kominku i będzie gotowy dopiero za kilka godzin.
Jutro albo kiedy indziej mam zamiar to oszlifować, naostrzyć, osadzić na jakimś kiju i sprawdzić co te moje wysiłki dały za rezultat. Ciąg dalszy na pewno opiszę w tym wątku.
Ogólne wnioski w tym odcinku są takie że:
- proces hartowania jest dość ciężki do przeprowadzenia w domowych warunkach.
-spawarka to fajna zabawka. Ale niewiadomą pozostaje jak zachowają się spawy po hartowaniu. Oczko większej z siekierek przed spawaniem nie dolegało dokładnie do ostrza i trzeba było je docisnąć w trakcie spawania, a po spawaniu kiedy wszystko stygło metal wydawał takie klikające odgłosy naprężeń.
Ps: wybaczcie że umieściłem tego posta w miecznictwie, ale nie ma oddzielnego działu dla toporów/siekier i jakoś bardziej mi pasowało miecznictwo niż nożownictwo.

Pozdrawiam i zapraszam do komentowania.

miedziak
Posty: 3
Rejestracja: 12 maja 2021, 23:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Czy da się spawać stal HF50 i czy można odpuszczać ją w piekarniku przy 250st C?

Post autor: miedziak » 17 paź 2021, 12:31

Dobra panowie, jak pewnie wielu z was przewidziało, syf jeden wielki wyszedł z tego mojego domowego hartowania, siekierka wyszła mięciutka, ostrze się wgniata przy uderzeniu w stal konstrukcyjną i trzeba będzie pomyśleć nad jakimś innym rozwiązaniem. Do zobaczenia w następnym odcinku!
Ostatnio zmieniony 18 paź 2021, 19:37 przez miedziak, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 4182
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Czy da się spawać stal HF50 i czy można odpuszczać ją w piekarniku przy 250st C?

Post autor: Bodar » 18 paź 2021, 09:21

Stal HF50

spawanie NIE
kucie TAK 800 - 1180
hartowanie TAK 840 - 860 [°C]
odpuszczanie TAK 480 - 520 [°C]


.... i bez ujów Kolego proszę ;)

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6364
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: Czy da się spawać stal HF50 i czy można odpuszczać ją w piekarniku przy 250st C?

Post autor: BANAN » 18 paź 2021, 10:03

Odpuszczenie do celów do jakich została stworzona. Do ostrych narzędzi wystarczy i 200.
Kontakt 517355290

ODPOWIEDZ

Wróć do „MIECZOWNICTWO - swordmaking”