Skrzywienie przy hartowaniu

Miecze - kucie i oprawa

Moderatorzy: Nomad, Nikiel, BANAN, Marcin

Mr Hyde
Posty: 50
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: Mr Hyde » 04 lip 2019, 23:49

Może ktoś ma pomysł gdzie leży błąd. Wykułem taki miecz jak na zdjęciach z płaskownika 50hf. Hartowanie w oleju na pionowo. Po hartowaniu z miecza robi się litera S - patrząc od strony grzbietu. Zawsze tak hartowałem i niewielkie skrzywienia były ale bezpośrednio po wyjęciu zanim miecze stygły dało się prostować a ten mimo prostowania wraca do swojej formy. Szkoda mi trochę tej roboty bo było klepania sporo. Macie może pomysł co zrobić, żeby nie robiły się z niego fale? Może przez nietypowy kształt :facepalm:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
BANAN
weteran forum
Posty: 6107
Rejestracja: 30 sie 2009, 10:28
Lokalizacja: Armaty pod Stoczkiem zdobywała wiara rękoma czarnymi od pługa

Re: Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: BANAN » 05 lip 2019, 06:54

A normalizacji przed hartowanirm?
Kontakt 517355290

Mr Hyde
Posty: 50
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Re: Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: Mr Hyde » 05 lip 2019, 13:13

Zrobione zgodnie ze sztuką😔

Awatar użytkownika
Dracorian
forumoholik
Posty: 1953
Rejestracja: 22 mar 2013, 15:24
Lokalizacja: Ziemia Lubuska [ok.Torzymia]

Re: Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: Dracorian » 05 lip 2019, 22:44

Jak prostujesz?
Dobrym kowalem będziesz tylko wtedy,,kiedy to lubisz

Mr Hyde
Posty: 50
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Re: Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: Mr Hyde » 05 lip 2019, 23:12

Po wyjęciu z oleju wkładam w dwa płaskowniki 10mm podgrzane trochę w palenisku zeby nie wychłodzić głowni i 4 ściskami skręcam a jak tak nie idzie to w imadło i na wyczucie doginam. Czasem rozgrzewam palnikiem miejsce skrzywienia i dopiero próbuje ale to daje słabe efekty i boje się rozhartowania tego miejsca.
Boje się ze ten pęknie w imadle bo wyginam go już maksymalnie, a nadal jest powrót do formy jak sprężyna.

Awatar użytkownika
Dracorian
forumoholik
Posty: 1953
Rejestracja: 22 mar 2013, 15:24
Lokalizacja: Ziemia Lubuska [ok.Torzymia]

Re: Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: Dracorian » 05 lip 2019, 23:18

Dziwna sprawa.
Przy sposobie jaki opisałeś powinno być dobrze.A czekasz do całkowtego wychłodzenia? Ew. jest też pewien czas po hartowaniu w jakim można naprostować głownię.Później już po ptakach [nie pamiętam ile chyba do kilkudziesięciu sekund max 2 minuty].
Dobrym kowalem będziesz tylko wtedy,,kiedy to lubisz

Mr Hyde
Posty: 50
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Re: Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: Mr Hyde » 05 lip 2019, 23:24

Odrazu po wyjęciu sprawdzam pilnikiem i prostuje jak jeszcze jest gorąca bo jak tylko trochę się schłodzi to rzeczywiście nic z tego. Boje się ze to przez ten kształt głowni takie naprężenia powstają i ciągną w różne strony. Jutro spróbuje jeszcze zahartować na poziomo może inaczej siły się rozłożą. Myślałem tez żeby w wodzie spróbować ale boje się pęknięć - z drugiej strony i tak nie ma nic do stracenia😅

Lucek873
Posty: 23
Rejestracja: 31 gru 2017, 14:56
Lokalizacja: Sobienie Jeziory

Re: Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: Lucek873 » 06 lip 2019, 01:32

Rozhartowac .wyprostowac i odprezyc. Moze po ponownym zahartowaniu nie powygina.

Mr Hyde
Posty: 50
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Re: Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: Mr Hyde » 06 lip 2019, 01:44

3 razy już hartowany i to samo jest niestety

Awatar użytkownika
Bodar
weteran forum
Posty: 3719
Rejestracja: 01 sty 2014, 11:21
Lokalizacja: lubuskie

Re: Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: Bodar » 06 lip 2019, 09:44

Zdaje mi się że różnice w przekrojach mają wpływ na szybkość schładzania poszczególnych fragmentów stąd też różnice w naprężeniach.

Mr Hyde
Posty: 50
Rejestracja: 20 maja 2019, 13:01
Lokalizacja: Zamość

Re: Skrzywienie przy hartowaniu

Post autor: Mr Hyde » 07 lip 2019, 13:09

Po hartowaniu poziomym wszystko dobrze bez skrzywienia. Widocznie chłodzenie w pionie powodowało naprężenia w poszczególnych odcinkach, a schłodzenie odrazu na całej długości załatwiło sprawę. Biorę się za szlifowanie - w takim kształcie może być ciekawe😅

ODPOWIEDZ

Wróć do „MIECZOWNICTWO - swordmaking”